افزايش مشكلات اسكلتي-عضلاني و حركتي در پاندمي كرونا/فيزيوتراپي به كمك بيماران مي‌آيد

۳۷ بازديد

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران نسبت به افزايش مشكلات اسكلتي-عضلاني و حركتي در دوران پاندمي كرونا هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجو، رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران نسبت به افزايش مشكلات اسكلتي-عضلاني و حركتي در دوران پاندمي كرونا هشدار داد.

فيزيوتراپيست احمد موذن زاده رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران با اعلام اين خبر گفت: زندگي شهرنشيني، چاقي، كم تحركي باعث افزايش تعداد بيماراني كه مشكلات اسكلتي -عضلاني و حركتي دارند طي سال‌هاي اخير بوده، اما در يكسال و نيم گذشته به واسطه پاندمي كوويد ۱۹ مشكلات بيشتري براي مردم ايجاد كرده است.

مقالات مشابه:فيزيوتراپي در منزل پاسداران

وي گفت: اين مشكلات پس از مرحله حاد بيماري و خصوصا مشكلات تنفسي عمدتا ناشي از كم شدن فعاليت فيزيكي، ضعف عضلاني و در منزل ماندن افراد است كه همين مسئله باعث چاقي، بي تحركي و كاهش توان فيزيكي در اين افراد شده است.

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران عنوان كرد: دور كاري،   دور ماندن از محيط‌هاي اجتماعي، كلاس‌هاي مجازي و پرخوري همه‌ي اين‌ها باعث فقدان فعاليت فيزيكي روزمره و ضعف حركتي، افزايش وزن و بروز عوارضي، چون پوكي استخوان، چاقي، فشارخون و ديابت حتي براي جوانان و فرزندانمان شده است.

وي گفت: نياز به فيزيوتراپي و آموزش‌هاي مناسب از نظر پيشگيري، درمان و بازتواني بيشتر از قبل احساس مي‌شود و بايد اطلاعات لازم را به آحاد مردم بخصوص به كودكان و نوجوانان بدهيم كه به چه نحو بايد فعاليت فيزيكي و فعاليت‌هاي ورزشي خود را حتي در محيط منزل تنظيم كنند.

موذن زاده اظهارداشت: رژيم غذايي سالم، پياده روي روزانه به مدت چهل دقيقه، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ورزش‌هاي مناسب مانند ايروبيك، نرمش و دوچرخه سواري مي‌توانند از بروز مشكلاتي مانند پوكي استخوان، فشارخون، ديابت و چاقي در سنين بالاتر پيشگيري كند.

وي ادامه داد: نقش فيزيوتراپي در بيماري كرونا بسيار پر رنگ بوده به اين صورت كه ما در مراحل حاد و تحت حاد كرونا با ورزش‌هاي تنفسي و بازتواني تنفسي توانستيم نقش خودمان را ايفا كنيم و وضعيت تنفسي بيماران را به حالت عادي برگردانيم و در واقع مقابله كنيم با عوارضي كه محدوديت‌هاي فيزيكي و زجر تنفسي در مراحل اوليه اين بيماري براي بيماران ايجاد ميكند.

موذن زاده گفت:در شرايط مزمن‌تر با توجه به اينكه اين بيماري فرد را ناتوان و قدرت فيزيكي فرد را كاهش مي‌دهد و حجم عضلات و ناتواني‌هاي حركتي براي فرد ايجاد ميكند، تلاش كرديم با آموزش‌هاي مناسب و انجام ورزش‌هاي تقويتي و درمان مشكلات اسكلتي-عضلاني كه بيماري كرونا براي مبتلايان ايجاد ميكند هرچه سريع‌تر فرد را به محيط كار، زندگي و فعاليت اجتماعي برگردانيم.

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران توصيه كرد:مردم مي‌توانند در فضاي آزاد با استفاده از ماسك و  رعايت فاصله گذاري روزانه حداقل ۴۰ دقيقه پياده روي سريع داشته باشند و استفاده از نور آفتاب، تغديه مناسب همراه با مصرف مكمل‌هايي مانند زينك، كلسيم و ويتامين سي مي‌تواند به حفظ سلامتي، افزايش قدرت سيستم ايمني و پيشگيري از بروز بيماري كرونا كمك كند.

 

 

وي در پايان خاطرنشان كرد: ۲۵ تيرماه انتخابات سراسري هيات مديره‌هاي نظام پزشكي در سطح كشور بصورت حضوري برگزار خواهد شد كه خوشبختانه در اغلب شهر‌ها بخصوص در مراكز استان‌ها و شهر‌هاي بزرگ همكاران فيزيوتراپيست ما كانديدا هستند و به اميد خدا به شكل فراگيري در اين انتخابات مشاركت خواهيم كرد و تمامي اعضاي جامعه پزشكي خصوصا همكاران فيزيوتراپيست را دعوت به حضور و شركت در اين انتخابات و صيانت از حقوق حرفه‌اي جامعه پزشكي از طريق انتخاب هيات مديره‌هاي توانمند نظام پزشكي مينمايم.

كودك‌آزاري؛ رتبه اول تماس با اورژانس اجتماعي

۲۹ بازديد

آسيب‌هاي اجتماعي زنجيره وار هستند و با افزايش يك آسيب اجتماعي، آسيب‌هاي ديگر نيز افزايش مي‌يابد. مثلا با افزايش اعتياد و مشكلات اقتصادي و معيشتي و...، طلاق نيز افزايش مي‌يابد.

شفاآنلاين>سلامت>كارشناس مسئول اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: كودك آزاري و همسر آزاري در صدر علل تماس مردم با اورژانس اجتماعي است.

به گزارش شفاآنلاين:آمنه سماوات در اين باره گفت: دليل كودك آزاري تنها ناشي از آسيب‌هاي اجتماعي نيست بلكه گاه به دليل عدم آگاهي يا نبود مهارت در فرزند پروري رخ مي‌دهد.

وي با اشاره به خط تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعي، گفت: بيشترين تماس مردم با اورژانس اجتماعي در رتبه اول به دليل كودك آزادي و در رتبه دوم به علت همسر آزاري است.

به گفته سماوات ، بر اساس آمار موجود در چند سال اخير شاهد افزايش خدمات اورژانس اجتماعي هستيم كه دليل اصلي آن ، شناخته شدن خط ۱۲۳ و اورژانش اجتماعي به عنوان نهاد حمايت كننده و اعتماد جامعه به حمايت كنندگي اين نهاد است و بخشي ديگر نيز به دليل آسيب نو پديد فضاي مجازي و اينترنت و ماهواره است.

مقالات مشابه:كلينيك ترك اعتياد مرزداران

سماوات ادامه داد: آسيب‌هاي اجتماعي زنجيره وار هستند و با افزايش يك آسيب اجتماعي، آسيب‌هاي ديگر نيز افزايش مي‌يابد. مثلا با افزايش اعتياد و مشكلات اقتصادي و معيشتي و...، طلاق نيز افزايش مي‌يابد.

وي گفت: شناسايي آسيب‌هاي اجتماعي براساس پژوهش‌ها و آمارها و آموزش مهارت‌هاي مرتبط با پيشگيري، مي‌تواند نقش كمك كننده‌اي در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي داشته باشد. عوامل آسيب‌هاي اجتماعي بسيار زياد است و در بررسي مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي بايد عوامل زيستي، رواني، محيطي كه تاثير گذارند مورد بررسي قرار گيرد و علت به وجود آمدن يك آسيب اجتماعي مشخص شود تا بتوان راه درمان متناسب را انتخاب كرد.

مقالات ديگر:مركز توانبخشي سالمندان

تشديد آسيب‌هاي اجتماعي با دكان‌هاي مشاوره مجازي و روانشناس‌نماها

۴۲ بازديد

«جوان» در گفتگو با كارشناسان وضعيت صفحات مجازي روانشناسي را مورد بررسي قرار داده‌است.

هزينه‌هاي 400 ‌،500 هزار توماني به ازاي 45 دقيقه مشاوره يا نگراني از كرونا و آلوده شدن به اين ويروس موجب شده تا بازار مشاوران مجازي داغ شود و صفحات روانشناسي و مشاوره در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي دنبال‌كنندگان ميليوني پيدا كند. صفحات و مشاوره‌هايي كه خيلي وقت‌ها توصيه‌ها و راهكارهايشان چندان عقلاني هم نيست چه برسد به علمي! همين مسئله موجب مي‌شود تا افرادي كه به روانشناسان و مشاوران مجازي اعتماد مي‌كنند، گاهي وقت‌ها بيشتر از اينكه مشكلاتشان حل شود، از راه‌حل‌هاي نادرست و غير‌علمي مشاوران مجازي آسيب ببينند، اما بيمه نبودن خدمات مشاوره و روانشناسي و هزينه‌هاي بالاي اين خدمات در كنار چالش‌هاي كرونا، بازار روانشناس نماهاي مجازي را داغ كرده‌است. حالا به گفته رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره تاكنون براي بيش از 3،‌4 هزار سايت و صفحه مجازي روانشناسي و مشاوره پرونده تشكيل و به آنها تذكر داده شده‌است. اين آمار در عين حال از رها‌شدگي فضاي مجازي و بروز نوعي ولنگاري در اين فضا هم حكايت دارد كه يك روز خود را به شكل فعاليت روانشناس‌نماها در صفحات مشاوره و روانشناسي و چالش براي افراد و خانواده‌ها نشان مي‌دهد و روز ديگر به صورت صفحاتي براي قاچاق زنان و دختران سر بر مي‌آورد.

مقالات مشابه:بهترين مشاور و روانشناس تهران

با گشتي در فضاي مجازي و صفحات اينستاگرامي و كانال‌هاي تلگرامي تعداد زياد صفحات روانشناسي و مشاوره شما را متعجب خواهد كرد؛‌صفحاتي كه با توصيه‌هاي روانشناسي سعي در جلب مخاطب دارند و گاهي فالوورهاي اين صفحات چندين ميليون نفر است. ماجرا جايي عجيب‌تر مي‌شود كه مي‌بينيم برخي از اين صفحات در موارد يكسان توصيه‌هايي متفاوت يا حتي متضاد دارند! ادمين‌هاي اين صفحات بعد از جلب مشتري و افزايش فالوور در كنار فعاليت‌هاي اقتصادي تبليغاتي، حتي مشاوره‌هاي آنلاين هم مي‌دهند و گاهي دستمزدهاي آنچناني هم مي‌گيرند،‌اما بسياري از اين مشاوره‌ها و توصيه‌ها به جاي آنكه راهگشا باشد و مشكلات خانوادگي و فردي افراد را حل كند، به تعميق اختلافات خانوادگي و مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي منجر مي‌شود؛‌چراكه فرد مشاور‌نما با دكان مجازي‌اش اصلاً روانشناس يا مشاور نيست!‌

4 هزار پرونده از تخلفات دكان‌هاي مشاوره مجازي

محمد حاتمي، رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره با تأكيد بر اينكه مديريت مشاوره‌هاي روانشناسي در فضاي مجازي يكي از دغدغه‌هاي اصلي اين سازمان است، مي‌گويد:«‌متأسفانه در داخل و خارج افرادي خود را روانشناس و مشاوره معرفي كرده و حرف‌هاي زيبايي مي‌زنند و ارتباط برقرار مي‌كنند و در نهايت نرخ آسيب‌هاي اجتماعي و رواني را افزايش مي‌دهند.»

به گفته رئيس انجمن روانشناسي و مشاوره در اغلب موارد اين افراد توصيه‌هاي غير‌كارشناسي داده‌اند؛ به طوري كه گزارشات زيادي در اين خصوص داريم كه اينها باعث اختلافات خانواده‌ها شده‌اند.

حاتمي در بيان برنامه‌هاي اين سازمان براي مقابله با روانشناس نماهاي مجازي‌ مي‌افزايد:« تا آنجايي كه توان داريم با اين افراد مقابله مي‌كنيم و در حال حاضر بيش از سه، چهار هزار صفحه و سايت بوده كه براي آنها پرونده تشكيل يا تذكر داده‌ايم.»

وي با بيان اينكه نام افرادي كه پرونده و پروانه نظام روانشناسي و مشاوره دارند روي سايت سازمان نظام روانشناسي هست، خاطر نشان مي‌كند:«‌توصيه مي‌كنم افرادي كه در فضاي مجازي هستند، حتماً شماره پرونده نظام روانشناسي و مشاوره را در صفحه مجازي خود بگذارند.»

‌ارتباط چهره به چهره اصل غير قابل جايگزين مشاوره

محمد پيروي خامنه،‌روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با «جوان» درباره فعاليت صفحات روانشناسي در فضاي مجازي مي‌گويد:«يك اصل مهم در مشاوره معمولاً براي آنكه خدماتي گرفته شود چهره به چهره بودن است، بدين معنا كه من پزشك و مشاور بايد مددجو و حركات و رفتارش را ببينم و وي نيز من را ببيند و بخشي از برقراري ارتباط براي مشاوره و درمان با اين ديدار چهره به چهره شكل مي‌گيرد.»

از نگاه اين روانشناس كمي اطلاعات كافي است تا خود فرد تفاوت بين مشاوره حضوري و توسط يك مشاور و روانشناس واقعي را با يك مشاوره و روانشناس‌نماي مجازي درك كند؛‌چراكه اختلاف راهنمايي‌ها و مشاوره‌هاي اين افراد با يكديگر خيلي فرق مي‌كند،‌اما اگر فردي چندان اطلاعاتي در اين باره نداشته‌باشد، تحت تأثير عكس‌ها و جملات و فضاي ساختگي و گول‌زننده اين كانال‌ها و صفحات قرار مي‌گيرد. البته هستند افرادي كه واقعاً باسواد و مطلعند،‌اما در فضاي مجازي هم فعاليت دارند، ولي در نهايت مشاوره‌هاي مجازي نمي‌تواند اثرگذاري مشاوره‌هاي رو در رو را داشته باشد.

اين روانشناس در پاسخ به اين نكته كه يكي از دلايل اقبال مردم به اين صفحات هزينه‌هاي بالاي مراجعه به مشاور و روانشناس است،‌مي‌گويد:«‌دولت و بيمه‌ها بايد كمك كنند تا هزينه‌هاي مراجعه به روانشناس و مشاور پايين بيايد، چراكه هزينه اداره دفتر مشاوره بالاست. يا شركت‌ها و ادارات مي‌توانند با مراكز مشاوره قرارداد ببندند و بخشي از هزينه‌هاي اين كار را تقبل كنند؛ چراكه حل مشكلات و چالش‌هاي خانوادگي مي‌تواند در زمينه‌هاي ديگر نيز به بهبود كيفيت زندگي و عملكرد افراد منجر شود.»

خامنه با تأكيد بر اينكه سلامت روان كمتر از سلامت جسم اهميت ندارد،‌تصريح مي‌كند: «مشكلات رواني مي‌تواند مشكلات جسمي را ايجاد كرده يا تشديد كند.»

در روانشناسي نمي‌توان براي همه نسخه واحدي پيچيد

امان الله قرايي مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه هم در گفت و گو با «جوان» ‌درباره صفحات روانشناسي و فعاليت روانشناس نماهاي مجازي مي‌گويد:«‌سؤال جامعه‌شناسي اين است كه روان شما، ‌خلقيات ونگرش شما را چه چيزي تشكيل مي‌دهد؟ آيا ذاتي و فطري است يا اكتسابي يا ارثي است؟ شخصيت، رفتار و بينش شما بسته به محيط زندگي و خانواده فرق مي‌كند. بنابراين نمي‌توان براي همه افراد نسخه واحدي پيچيد و تفاوت‌هاي فردي در علم روانشناسي اجتماعي موضوعي بسيار مهم است.»

اين استاد دانشگاه با تأكيد بر تأثير گروه و محيط زندگي روي شخصيت افراد مي‌افزايد:«روانشناسي دانشي فرد‌گراست و نمي‌توان حتي درباره دو خواهر و برادر دو قلو يك نسخه واحد پيچيد و بديهي است، صفحات روانشناسي مجازي و مشاوره‌هاي آنلاين روانشناس نماها نسخه‌اي واحد براي همه افراد مي‌پيچند و از دور دستي بر آتش دارند و براي تمام افراد يك توصيه دارند، در حالي كه عوامل متعددي مي‌تواند بر شرايط افراد تأثير مي‌گذارد.»‌ از نگاه وي بايد مراجعه به روانشناس حضوري باشد و نمي‌توان از راه دور ارتباط مؤثري با مددجو برقرار كرد. اين جامعه‌شناس هم دليل اقبال به اين صفحات را گراني خدمات مشاوره و روانشناسي مي‌داند.

‌بر زمين ماندن تأكيد برنامه ششم توسعه براي بيمه خدمات مشاوره

آمار اختلالات روانشناسي در كشور با بيماري كرونا بيشتر هم شده‌است، اين موضوع ضرورت ارزان شدن و در دسترس عموم قرار گرفتن اين خدمات را پررنگ‌تر مي‌كند، اما هزينه‌هاي بالاي مشاوره و خدمات روانشناسي مردم را از مراجعه به اين متخصصان باز مي‌دارد. بيمه خدمات مشاوره و روانشناسي راه‌حلي است كه مي‌تواند اين خدمات را براي عموم جامعه تسهيل كند،‌اما به‌رغم تأكيد بند ج ماده ۱۰۲ برنامه ششم بر پياده‌سازي بيمه مشاوره و خدمات روانشناختي تاكنون اين اتفاق رخ نداده‌است. اين در حالي است كه بيماري‌هاي روان‌تني و گسترش افسردگي و اختلالات رواني در جامعه مي‌تواند كشور را با آسيب‌هاي اجتماعي بيشتري مواجه كند.

مركز حمايت از بانوان باردار معتاد در مشهد راه‌اندازي مي‌شود

۳۶ بازديد

مركز حمايت از بانوان باردار معتاد در مشهد راه‌اندازي مي‌شودمدير بهزيستي شهرستان مشهد از راه اندازي نخستين مركز حمايت از بانوان باردار گرفتار اعتياد در اين شهر خبر داد.

گروه آسيب هاي اجتماعي شهرآرانيوز | مدير بهزيستي شهرستان مشهد از راه اندازي نخستين مركز حمايت از بانوان باردار گرفتار اعتياد در اين شهر خبر داد.

به گفته مهدي نخعي،  اين مركز در حال حاضر به صورت آزمايشي از سوي دادستاني راه‌اندازي شده و ۵ مادر و كودك در آن تحت خدمات حمايتي مي‌باشند.

مقالات مشابه:كلينيك ترك اعتياد شهرك غرب

با يكي از خيرين رايزني كرده‌ايم كه يك ساختمان مناسب با ظرفيت بيشتر به اين مركز اختصاص دهد و ۷۰ درصد هزينه‌ها را خود خير تأمين كند. البته شيوه‌نامه‌ي اجرايي اداره‌ي اين مركز توسط دادستاني و بهزيستي در حال تدوين است و چون پيشينه‌ي اجرايي در استان ندارد بايد با پيشبرد شرايط، وضعيت سنجيده و بهينه شود.

نخعي با بيان اينكه در سطح كشور تنها يك مورد در تهران براي مدت كوتاهي داير بوده گفت: مادران بارداري كه گرفتار اعتياد مي‌باشند به صورت اختياري يا اجباري به كمپ‌هاي ترك اعتياد برده مي‌شوند و بچه‌هايي كه از اين مادران متولد مي‌شوند معمولا دچار اعتياد هستند كه نگهداري كودكان اين مادران در خارج از كمپ و دور از مادر، با مشكلات زيادي روبرو است.

وي متذكر شد: در حال حاضر ۳۰ كودك معتاد كه از مادران باردار معتاد به دنيا آمده‌اند در شيرخوارگاه مشهد نگهداري مي‌شوند كه خيال داريم آنها را در كنار مادران‌شان در اين مركز گرد آوريم.

نخعي ادامه داد: مادران از كمپ و نوزادان از شيرخوارگاه به اين مركز آورده مي‌شوند كه بر اساس تفاهم اوليه، حراست و حفاظت از مركز به عهده دادستاني و خدمات تخصصي به عهده بهزيستي خواهد بود.

مدير بهزيستي شهرستان مشهد خاطرنشان ساخت: نشست و رايزني با معاون دادستان ادامه دارد و پس از راه‌اندازي ساختمان جديد و جايگيري مادران و نوزادان در آنها، برنامه‌ي درمان و توانمندسازي بانوان نيز همزمان اجرايي خواهد شد.

منبع:شهرآرا نيوز

تاي‌چي مي‌تواند به همان اندازه ورزش‌هاي هوازي دور كمرتان را كوچك كند

۳۶ بازديد

يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهد انجام تمرينات ريتميك و مراقبه‌اي «تاي‌چي» مي‌تواند به همان اندازه ورزش‌ هوازي و تمرين‌هاي قدرتي به سودمندي‌هاي بهداشتي مانند كاهش اندازه دور كمر و كاهش ميزان كلسترول خون بينجامد.

Tai Chiبه گزارش همشهري آنلاين به نقل از وب‌امدي نتايج يك كارآزمايي كنترل‌شده تصادفي شده كه اخيرا در ژورنال «سالنامه‌هاي پزشكي داخلي» منتشر شده است، نشان مي‌دهد افرادي كه انجام دادن برخي از انواع ورزش هوازي برايشان مشكل است، ممكن است سودمندي‌هاي مشابهي را از تاي‌چي به دست آورند.

مقالات بيشتر:باشگاه ورزشي بانوان پونك

كارشناسان مي‌گويند بسيار از افراد دچار آرتروز يا كمردرد هستند و انجام ورزش هوازي مي‌تواند برايشان مشكل باشد و مزيت ورزش‌هايي مانند تاي‌چي و يوگا اين است كه ورزش‌هاي به اصطلاح «كم‌شدت» (low-impact) هستند، بنابراين براي افرادي كه نمي‌توانند بدوند يا به استخر براي شنا كردن دسترسي ندارند، گزينه مناسبي هستند.

در اين بررسي حدود ۵۵۰ نفر بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر در هنگ‌كنگ به طور اتفاقي به سه گروه ورزش تاي‌چي، ورزش هوازي با تمرين‌هاي قدرتي يا بدون برنامه ورزشي براي ۱۲ هفته تقسيم شدند.  دور كمر همه اين افراد در مردان بالاي ۹۰ سانتي‌متر و در زنان بالاي ۸۰ سانتي‌متر بود.

پژوهشگران تغييرات دور كمر، ميزان كلسترول خون و وزن اين افراد را براي حدود ۹ ماه اندازه گرفتند. نتايج نشان داد در افرادي كه ورزش نكرده بودند، ميانگين دور كمر تغييري نكرده است. ميانگين دور كمر در افراد دو گروهي كه ورزش كرده بودند، در مقايسه با گروهي كه ورزش نكرده بودند، بيشتر كاهش يافته بود:‌ تا ۱.۸ سانتي‌متر بيشتر در گروه تاي‌چي و ۱.۲۵ سانتي‌متر بيشتر در گروهي كه پياده‌روي سريع و تمرين قدرتي انجام داده بودند.

در هر دو گروهي كه ورزش كرده بوند، كاهش بيشتري در وزن بدن و ميزان تري‌گليسريد (يك نوع چربي خون) و افزايش بيشتري در ميزان كلسترول ليپوپروتئين با تراكم بالا (LDL) يا كلسترول خوب در مقايسه با افراد گروهي ورزش نمي‌كردند، مشاهده شد. همه اين بهبودي‌هاي مشاهده‌شده در افراد گروه تاي‌چي تا حدود ۹ ماه ادامه يافت. اما بهبودي در ميزان كلسترول در گروهي كه با برنامه پياده‌روي سريع ورزش مي‌كردند، براي مدت طولاني ادامه نيافت.

مقايسه ميان اين سه گروه تفاوتي از لحاظ اثر بر فشار خون و قند خون نشان نداد.

كارشناسان مي‌گويند اين يافته‌ها لزوما به معناي آن نيست كه افراد با دور كمر بيشتر بايد برنامه ورزشي فعلي‌شان را كنار بگذارند و به تاي‌چي روي آورند، اين يافته‌ها نشان مي‌دهند تاي‌چي گزينه خوبي براي اشخاصي است كه آن را ترجيح مي‌دهند.

به خصوص اين يافته مي‌تواند خبر خوبي براي افراد ميانسال و سالمندتر باشد كه از ورزش‌هاي معمول خوشش‌شان نمي‌آيد.

تاي‌چي همچنين ممكن است همچنين گزينه خوبي براي افرادي باشد كه دور كمر بزرگ‌تري ندارند، زيرا انجام اين شكل تمرينات راهي براي دنبال كردن توصيه سازمان جهاني بهداشت براي داشتن فعاليت جسمي است.

دل پرخون اصناف آسيب‌ديده از كرونا از بي‌مهري مسئولان

۳۹ بازديد

به گزارش پايگاه خبري تحليلي “خبرخوي” به نقل از باريش نيوز ، بيش از يكسال است كه كلماتي مانند محدوديت، تعطيلي و ممنوعيت تردد، همنشين زندگي روزانه افراد در آذربايجان‌غربي شده است.

كرونا ويروسي كه هر روز آمار مرگ و مير آن افزايش مي‌يابد از همان بدو شيوع، در جامعه بيش از هر چيزي، اقتصاد را مورد تهاجم قرار داد و بسياري  مشاغل را به تعطيلي كشاند.

در واقع مي‌توان گفت از همان روزهاي آغازين شيوع ويروس منحوس كرونا به آذربايجان‌غربي، مثل هميشه پاي اصناف هم به ماجرا باز شد.

مقالات بيشتر:شيشه بري تهران

اصناف از يك‌سو، در صدر خسارت ديدگان ايام كرونايي در پي تعطيلي چند هفته‌اي بازار كه در طول يكسال به وضوح ديده شده، بودند و از سويي ديگر، چراغ قرمز ستاد استاني مقابله با كرونا براي هشدار روزهاي پيك‌هاي جديد شيوع كرونا.

تعطيلي‌هاي كرونا تا روزها و هفته‌ها پس از آغاز سال ۱۴۰۰ نيز ادامه پيدا كرد؛ تحميل هزينه‌هايي مثل بيمه، اجاره، دستمزد در كنار تعطيلي كسبه از يك‌سو، نزديك شدن به تاريخ مقرر چك‌ها از سوي ديگر، عرصه را براي كسبه تنگ و تنگ‌تر مي‌كرد اما نه تنها مثل هميشه از فشار مشكلات، دم نزدند؛ بلكه صحنه را نيز خالي نكردند.

طبق پيام‌هاي دريافتي از سوي مخاطبان گلايه‌هاي اصناف از وضعيت موجود كسب و كار بازاريان گرفته تا افزايش چك‌هاي برگشتي، از بدهي‌هاي مالياتي و بيمه‌اي گرفته تا قبوض آب، برق و گاز، از دستمزدهاي عقب مانده گرفته تا اجاره بهاي عقب افتاده، همه و همه حاكي از توقع اصناف از نهادهاي مربوطه و مسئولان براي دل‌جويي از آن‌ها بود.

در پايان اين صنف نيازمند حمايت جدي دولت است، ويروسي كه توانست تمامي مشاغل را به نوعي تحت تاثير خود قرار دهد و در اين بين اصناف قشري كه تاوان سختي را طي يكسال گذشته دادند اما تسهيلاتي از سوي دولت و حمايت‌هايي از سوي نهادهاي مربوطه براي آنان صورت نگرفته تا در طي مدت تعطيلي اجباري مغازه‌ها، مرهمي بر دل آنان شود.

دندانپزشك‌ها كمترين ميزان ابتلا به ويروس كرونا را داشته‌اند

۳۳ بازديد

بر اساس مطالعه انجمن دندانپزشكي آمريكا، از زمان شيوع همه گيري كرونا، دندانپزشك‌ها كمترين ميزان ابتلا به ويروس كرونا را داشته‌اند.

دندانپزشك‌ها كمترين ميزان ابتلا به ويروس كرونا را داشته‌اند

به گزارش تابش كوثر، با گذشت يك سال از ظهور كوويد-۱۹ در جهان و بر اساس مطالعه‌اي كه انجمن دندانپزشكي آمريكا در ماه ژوئن منتشر كرد، دندانپزشكان همچنان نسبت به ساير متخصصان بهداشت از قبيل پرستاران و پزشكان، ابتلاي كمتري به ويروس كرونا داشته‌اند.

اين مطالعه با عنوان «كوويد-۲۰۱۹ در ميان دندانپزشكان آمريكا» بر اساس اطلاعات جمع آوري شده از ۹ ژوئن تا ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ انجام شده است.

مطالب مشابه:دندانسازي در تهران

مارسلو آراوجو، مديرعامل موسسه علوم و تحقيقات انجمن دندانپزشكي آمريكا (ADA) گفت: ما خوشحاليم كه مي‌بينيم دندانپزشكان با وجود چندين جهش منطقه‌اي و ملي كوويد-۱۹، ميزان كم ماهانه بيماري را نشان داده‌اند.

دكتر آراوجو افزود: اين مطالعه ميزان بالايي از غربالگري بيماران قبل از انتصاب و اقدامات مناسب كنترل همه گيري را در طول دوره مطالعه نشان مي‌دهد كه حاكي از رعايت اصول بهداشتي بسيار سختگيرانه‌اي است كه براي افزايش كنترل عفونت به محافظت از بيماران، تيم دندانپزشكي و خود آن‌ها كمك مي‌كند.

علاوه بر دكتر آراوجو، ساير نويسندگان اين گزارش شامل محققاني از موسسه علوم و تحقيقات ADA و موسسه سياست‌هاي بهداشتي مستقر در شيكاگو نيز اين نتايج را تاييد كردند.

اين مطالعه ادامه اولين گزارش مقياس بزرگ ميزان بروز كوويد-۱۹ در بين دندانپزشكان در آمريكاست كه در اكتبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد. نتايج مطالعه حاضر و همچنين مطالعه قبلي نشان مي‌دهد كه شيوع و ميزان بروز دندانپزشكان در مقايسه با كل جمعيت و ساير متخصصان مراقبت‌هاي بهداشتي همچنان بسيار كم است.

دكتر ماركو ووجيچيچ اقتصاددان و نايب رئيس موسسه سياست گذاري سلامت ADA، گفت: اين مطالعه اين اطمينان را به وجود مي‌آورد كه كادر مراقبت از دندان با خيال راحت كار مي‌كند. بر اساس داده‌ها بيش از ۹۰ ٪ بيماران مورد بررسي اعلام كرده‌اند كه قبلا به دندانپزشك مراجعه كرده‌اند يا به زودي مراجعه خواهند كرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ريشه تنفر والدين بابك خرمدين كجاست؟

۳۷ بازديد

يكي از مهم‌ترين موضوعات پرونده خرمدين سن والدين است. اينكه چرا افرادي در سن سالخوردگي دست به ارتكاب جنايت زده‌اند، جاي بحث دارد.

ريشه تنفر والدين بابك خرمدين كجاست؟

به گزارش جهان نيوز، جامعه در حيرت قتل‌هاي سريالي اكبرخرمدين و همسرش كه در جريان آن سه‌عضو خانواده‌شان را به قتل رسانده و اجسادشان را مثله‌كرده‌اند به سر مي‌برد. اتفاق‌هاي هولناك كه انتشار خبر آن افكار عمومي را به شدت تحت‌تأثير قرار داده و چرايي وقوع آن مورد پرسش قرار گرفته‌است. نگراني از تكرار اين حادثه و بازگشت دو متهم به جامعه هم بخش ديگري از پرسش مطرح شده در جامعه است.

مطالب بيشتر:كلينيك فيزيوتراپي نياوران

اين روزها شيوع كرونا و معضلات اقتصادي روان جامعه را به شدت پريشان كرده و نگراني‌هاي بسياري را درباره پيامدهاي اين دو معضل بزرگ به همراه داشته‌است. در چنين شرايطي ناگوار، انتشار خبر هولناك پرونده خرمدين سبب شده افكار عمومي بيش از هر زمان ديگري متأثر از اين حادثه شوم به پريشاني مضاعفي مبتلا شود. مطرح شدن ماجرا در شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان فراگيرترين رسانه و قضاوت هيجاني درباره اعضاي اين خانواده از سوي كاربران و قرار گرفتن در معرض اينگونه قضاوت‌ها اين نگراني‌را هم در جامعه شدت بخشيده كه ممكن است به تقويت استعدادهاي پنهان در برخي خانواده‌ها و تكرار اين حوادث منجر شود.

تجربه مطرح شدن پرونده‌هاي جنايي نشان داده است كه ساختارهاي اجتماعي در مواجهه با چنين پرونده‌هايي كه «شمار آن هم زياد است» معيوب و معلول است و شكاف بسياري بين واقعيت و مسائل مطرح شده وجود دارد كه ناشي از هيجان و طرح مسائلي غيركارشناسي است كه سبب مي‌شود آسيب‌شناسي اين دسته از پرونده‌ها همچنان مغفول بماند. آخرين نمونه اين پرونده‌ها حادثه قتل رومينا اشرفي، دختر 14‌ساله تالشي است كه يكسال قبل به دست پدرش به قتل رسيد و به نگراني‌هاي بسياري دامن زد و پرونده بدون بررسي و چرايي وقوع حادثه از سوي تيم‌هاي كارشناسي به بايگاني سپرده شد.

در چنين پرونده‌اي بايد مشخص مي‌شد كه چرا تنفر و پرخاشگري درون خانواده بايد به عنوان يك الگو تبديل‌ به يك انتخاب خشونت‌بار براي پدر خانواده شود كه در برخي پرونده‌ها ماجرا عكس اين هم اتفاق مي‌افتد. در پرونده خرمدين هم ريشه‌ها و عواملي كه والدين بابك را به اين مرز از تنفر رسانده بحث مهمي است كه بايد به آن توجه شود.

ناكارآمدي الگوهاي تربيتي

يكي از موضوعات مهم در اين بين ناكارآمدي الگوهاي تربيتي فرزند‌پروري در جامعه است كه به اعتقاد كوروش محمدي، رئيس انجمن آسيب‌شناسي ايران در چنين شرايطي فضا به‌قدري براي والدين و اعضاي خانواده مشكل‌ساز مي‌شود كه والدين و فرزندان به مرز تنفر مي‌رسند. يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود اين تنفر بين والدين و فرزندان اتفاق بيفتد حل نشدن تعارضات دروني والدين در زندگي گذشته خود و دوران سخت كودكي و نوجواني آنها است كه حس منفي نسبت به فرزند پيدا مي‌كنند. وي بر اين باور است كه مجموع ناكامي‌هايي كه والدين در ارتباط با تربيت فرزندان تجربه مي‌كنند، در برخي شرايط براثر تداوم آزارهايي كه والدين تجربه كرده و حس‌هاي منفي كه دريافت كرده‌اند به بن‌بست مي‌رسد، در اين شرايط والدين براي تربيت فرزند و دريافت پاسخ مناسب از روش‌هاي تربيتي به ناكامي مي‌رسند و اين ناكامي‌ها به‌نوعي بر فاصله عاطفي و اجتماعي بين والدين و فرزندان اثر مي‌گذارد و رفته‌رفته سازگاري بين والد و فرزند از بين مي‌رود و گاهي اوقات به‌جايي مي‌رسد كه ميزان تاب‌آوري آنها به‌شدت افت پيدا مي‌كند و پاسخگوي نيازهايي كه در ارتباط بين والد و فرزند وجود دارد نيست، بنابراين انگيزه‌اي براي والدين باقي نمي‌ماند كه براي ايجاد سازگاري با يكديگر تلاش كنند.

احساس رضايت به جنايت

يكي از مهم‌ترين موضوعات پرونده خرمدين سن والدين است. اينكه چرا افرادي در سن سالخوردگي دست به ارتكاب جنايت زده‌اند، جاي بحث دارد. رئيس انجمن آسيب‌شناسي ايران به ايسنا گفته است: بايد ببينيم سالمندي كه در دوره پاياني عمر خود است به چه شرايطي مي‌رسد كه به كمك همسرش قانع مي‌شوند فرزندانشان را به قتل برسانند و بعد از آن در مراجع انتظامي بابت اين قتل احساس رضايت ‌كنند. محمدي معتقد است: اين والدين در ارتباط با قضاوت اجتماعي بايد به‌عنوان نمايندگان بخشي از نهاد خانواده كه به مرز تنفر رسيده‌اند بررسي شوند. رئيس انجمن آسيب‌شناسي ايران يادآور مي‌شود براي اينكه والديني دست به قتل بزنند نياز است شرايط ديگري هم وجود داشته باشد، به اين معني كه در اين ماجرا والدين تنها نيستند، بلكه مجموعه‌اي از رويكردها و ساختارهاي معيوب اجتماعي و نگاه‌هاي پرخاشگرانه و رويكردها و نگرش‌هاي خشونت‌آميز كه بعضاً بذر آن در جامعه پراكنده‌ شده و در روابط كم‌وبيش ناموفق بين والدين و فرزندان به اشكال مختلف خود را نشان مي‌دهد براي انگيزه قتل به والدين كمك مي‌كند.

برخورد هيجاني

محمدي با يادآوري اينكه در جامعه ما هميشه مسائل اين‌چنيني را با هيجانات بررسي مي‌كنيم، تصريح كرد: اين روزها در فضاي مجازي شاهد هستيم بسياري از قضاوت‌هاي اخلاقي و پيش‌داوري در رابطه با اين پدر و مادر و حتي بابك خرمدين صورت مي‌گيرد. اين موضوع نشان مي‌دهد هنوز با رويكرد هيجاني با اين مسائل برخورد مي‌كنيم، همان‌طور كه در قتل رومينا اشرفي هم به‌قدري هيجاني رفتار كرديم كه هيچ‌كسي متوجه نشد ريشه حقوقي، اجتماعي و تربيتي قتل رومينا اشرفي در كجا بود تا شاهد قتل‌هاي ديگر در اين زمينه نباشيم.

انگيزه نهادينه شده

اين آسيب‌شناس اجتماعي معتقد است: والدين بابك خرمدين انگيزه نهادينه‌شده و ريشه‌دار دارند كه مي‌توانيم ريشه آن را دوران پرورش و تربيت فرزندان آنها در فضاي خانواده بررسي كنيم كه در درازمدت كنش‌ها و واكنش‌هايي كه اتفاق افتاده به‌جايي رسيده كه تنفر هم پاسخگوي خشم دروني و حس منفي والدين نسبت به فرزند نشده و انگيزه براي قتل ايجاد كرده‌است، بنابراين اين حادثه تلخ بايد از نگاه روان‌شناسي و اجتماعي به‌دقت بررسي شود؛ چراكه وقوع اين حادثه بار ديگر به ما نشان داد جامعه ما چقدر مي‌تواند مستعد اين حوادث تلخ باشد، جامعه ما چه نقاط ضعفي دارد و نسبت به چه مواردي غفلت كرده است. براي اين موارد بايد بررسي‌هاي لازم را داشته باشيم، در عين‌حال كه اين موضوع مي‌تواند هشداري براي نهادهاي اجتماعي ما باشد و نشان مي‌دهد ساختارهاي نهاد خانواده به‌نوعي به بزهكاري، خشونت و تنفرهاي شديد به‌عنوان انتخاب براي گريز از شرايط موجود نگاه مي‌كند و بايد از اين منظر مورد بررسي قرار گيرد.

شكاف واقعيت و هيجان

اين فعال اجتماعي با ابراز تأسف از اينكه ساختارهاي معيوب اجتماعي، دائماً شكاف بين واقعيت و مسائل غير‌كارشناسي و هيجاني جامعه را بيشتر مي‌كند، اظهار كرد: قضاوت‌هاي هيجاني مسيري در جامعه ايجاد مي‌كند كه به‌مرور تبديل به الگوهاي اخلاقي مي‌شود، درحالي‌كه شاهد مرگ ارزش‌هاي اخلاقي در جامعه خواهيم بود و مي‌تواند حتي باورهاي غلط در برخي والدين و فرزندان را تقويت كند. اين پژوهشگر بابيان اينكه آسيبي كه بدتر از قتل‌هاي خانوادگي است، بي‌توجهي و بي‌برنامگي در آسيب‌شناسي اين پرونده‌هاست، ادامه مي‌دهد: سازمان‌هاي متولي مثل بهزيستي، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها بايد كه گروه‌هاي كارشناسي ويژه با قصد تعيين ريشه‌هاي چنين اتفاقاتي تشكيل دهند تا به مجموعه‌اي از اطلاعات در رابطه با اقشار مختلف جامعه برسيم، آسيب‌هاي جامعه و خانواده را ببينيم و آسيب‌شناسي كنيم، پيش از آنكه منجر به تنفر و خشونت شود يا به قتل ختم شود؛ چراكه اگر اين رفتارها در جامعه ما با همين رويكرد ادامه پيدا كند هيچ نتيجه‌اي نخواهيم ديد.

استفاده از ادوات موسيقي در بهشت زهرا(س) از گذشته ممنوع بوده است

۳۵ بازديد

اقتصاد ايران: مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به دستور‌العمل ممنوعيت استفاده از ادوات موسيقي در بهشت زهرا(س) گفت: اين بخشنامه از گذشته هم بوده و مسئله تازه‌اي نيست ضمن اينكه استفاده از ادوات موسيقي مانند ني و دف و ديگر آلات موسيقي در حال افزايش است.

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري تسنيم؛ سعيد خال با تأكيد بر اين نكته كه ممنوعيت استفاده از ادوات موسيقي از گذشته در سازمان بهشت زهرا (س) اجرا شده است، اظهار كرد: زماني كه خانواده متوفي براي انجام امور خاكسپاري به بهشت زهرا(س) مراجعه مي‌كند از سوي سازمان، قبضي به خانواده متوفي داده مي‌شود كه در آن تمامي دستورالعمل‌هاي مراسم تدفين آمده است.

مطالب بيشتر:آموزش سه تا شهرك گلستان

مدير عامل سازمان بهشت زهرا تصريح كرد: استفاده نكردن از ادوات موسيقي، سنگ قبرهاي نامتعارف و ... از مواردي است كه به اطلاع خانواده متوفي مي‌رسد و از اين رو مطرح شدن مباحثي مبني بر وضع و ابلاغ دستور‌العمل‌هاي جديد و ابلاغ آن در سازمان بهشت زهرا (س) كه در برخي از رسانه‌ها مطرح مي‌شود نادرست است.

 

خال با اشاره به تصوير بنر نصب شده در بهشت زهرا (س) كه در فضاي مجازي منتشر شده است، افزود: اين بنر به نوعي اطلاع‌رساني عمومي درباره توجه به موضوعاتي است كه از پيش در سازمان بهشت زهرا (س) اعمال مي‌شد و اين اقدام سازمان تنها به منظور يادآوري برخي از ممنوعيت‌ها در سازمان بهشت زهرا (س) است زيرا استفاده از ادوات موسيقي مانند ني و دف و ديگر آلات موسيقي در حال افزايش بود.

 

وي تأكيد كرد: ممنوعيت استفاده از ادوات موسيقي دستور‌العمل تازه‌اي نيست و از گذشته در سازمان بهشت زهرا (س) اعمال مي‌شد.

مركز توانبخشي قلعه گنج نيازهاي مردم منطقه در اين زمينه را پوشش مي دهد

۳۶ بازديد

مركز توانبخشي قلعه گنج نيازهاي مردم منطقه در اين زمينه را پوشش مي دهد
مركز توانبخشي قلعه گنج نيازهاي مردم منطقه در اين زمينه را پوشش مي دهد
در رسانه هاي استان كرمان- خبرگزاري ايسنا/كرمان- مديركل بهزيستي استان كرمان گفت: در فاز ديگر مركز خدمات جامع قلعه گنج اعم از كاردرماني، گفتاردرماني، فيزيوتراپي، شنوايي سنجي و ... ارائه خواهد شد و نياز مردم منطقه و استان هاي اطراف را در اين زمينه برطرف خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، استاندار كرمان در سفر امروز خود به شهرستان قلعه گنج، از مركز جامع پيشگيري و توانبخشي اين شهرستان بازديد كرد.
"عباس صادق زاده" مدير كل بهزيستي استان كرمان در اين بازديد با اشاره به اهميت وجود اين مركز در جنوب استان گفت: آمار معلوليت ها در جنوب استان ك مان در مقايسه با بخش هاي ديگر استان بالاست.
وي با اشاره به پيشرفت فيزيكي ۷۰ درصدي اين مجموعه افزود: فرهنگ سازي و ارائه آموزش هاي پيشگيري، مهارت هاي زندگي، مهارت هاي پيش از ازدواج و ... گام بسيار مهمي در كاهش، كنترل معلوليت ها و آسيب هاي اجتماعي است كه با آغاز به كار اين مركز اميدواريم اين مهم اتفاق بيفتد.
صادق زاده تصريح كرد: در فاز ديگري از اين مجموعه خدمات جامع توانبخشي اعم از كاردرماني، گفتاردرماني، فيزيوتراپي، شنوايي سنجي و ... ارائه خواهد شد و نياز مردم منطقه و استان هاي اطراف را در اين زمينه برطرف خواهد كرد.
در اين بازديد استاندار كرمان نيز طي سخناني با تقدير از فعاليت هاي بهزيستي قول همكاري در تامين بخشي از هزينه هاي محوطه سازي اين مركز را داد.
گفتني است: مركز جامع توانبخشي قلعه گنج با زيربناي ۸۰۰ مترمربع توسط دو خيريه غيربومي در حال ساخت است