كرونا بحراني بزرگ در موسيقي ايجاد كرد/ كنسرت‌هاي آنلاين شكست‌ خوردند

۳۰ بازديد

پيروز ارجمند: كرونا در همه‌ي بخش‌هاي مختلف هنر از جمله موسيقي تحول جديد و عظيمي ايجاد كرد كه آثار و نتايج آن را بايد در سال‌هاي آتي بررسي كرد. دوران بيماري كرونا را مي‌توان يكي از انقلاب‌هاي بزرگ بعد از موسيقي الكترونيك نام برد.

كرونا انقلاب بزرگي در همه عرصه‌ها ايجاد كردبه گزارش خبرنگار ايكنا؛ با شروع بيماري كرونا چشم‌اندازهاي جديدي در حوزه‌هاي مختلف ايجاد شد در همين راستا پژوهشكده هنر نشست‌هايي مجازي با محور «موسيقي و كرونا» برگزار مي‌كند كه نشست دوم با عنوان «توليد، توزيع و فروش آثار موسيقايي ايران در پاندمي كرونا» امروز برگزار شد.

مقالات مشابه:آموزشگاه كيبورد غرب تهران

كارشناسان اين نشست پيروز ارجمند، آهنگساز و مشاور عالي اقتصاد هنر اتاق بازرگاني ايران و محمد سرير، موسيقيدان، رئيس هيئت مديره خانه موسيقي ايران بودند.

كرونا؛ مهمترين تحول بعد از موسيقي الكترونيك

در ابتداي اين نشست، پيروز ارجمند در پاسخ به سوال تحولاتي كه كرونا در عرصه موسيقي  ايجاد كرد؛ گفت: همه ما در يك بحران هستيم. همينطور هنرمندان و صنعت موسيقي در يك بحران جدي قرار دارند. همه افراد فعال اين حوزه ضربه‌هاي شديدي از اين اتفاق خوردند. ۳۰ درصد از هنرمندان ناچار به تغيير شغل براي كسب درآمد و گذر روزگار شدند. موسيقي مانند تئاتر به دولت‌ها وابسته نيست و به صورت مستقل كار مي‌كند از همين رو در اين شرايط اصلاً وضعيت مطلوبي ندارد.

وي ادامه داد: شركت‌هايي كه توليد آثار موسيقي انجام مي‌دادند تقريبا با ورشكستگي روبرو شدند. در بخش فروش نيز با يك بازار شكست خورده مواجه هستيم. آموزشگاه‌هاي موسيقي با ۳۰ درصد ظرفيت خود مشغول به فعاليت هستند كه از ضربه‌ آن نمي‌توان چشم‌پوشي كرد.

ارجمند در رابطه با فضاي آنلاين گفت: در ابتداي كرونا نقص‌هاي فراواني در حوزه تدريس آنلاين در دانشگا‌ه‌ها داشتيم اما در ترم‌هاي بعدي اين شرايط بهبود پيدا كرد و شرايط فراهم شد تا از راه‌هاي مختلف آموزش مجازي انجام شود. در بخش توليد محتوا هنوز ضعف‌ داريم و نتوانستيم به صورت حرفه‌اي كار توليد كنيم. كنسرت‌هاي آنلاين يك پروژه شكست‌خورده‌اي شد و عليرغم تلاش‌هايي كه انجام گرفت نتوانست جايگاه خودش را در بين مردم باز كند.

وي ادامه داد: ما در موسيقي چند انقلاب بزرگ داشتيم. مانند انقلاب موسيقي الكترونيك است كه خود چند شاخه مي‌شود. بعد از همه انقلابات پيشين، دوران بيماري كرونا را مي‌توان يكي از انقلاب‌هاي بزرگ بعد از موسيقي الكترونيك نام برد. اين رويداد در همه‌ي بخش‌هاي مختلف هنر از جمله موسيقي تحول جديد و عظيمي ايجاد كرد كه آثار و نتايج آن را بايد در سال‌هاي آتي بررسي كرد.

ارجمند با اشاره به علي قمصري به عنوان يك هنرمند تحول‌گرا گفت: قمصري وقتي ديد كه با توجه با اين شرايط امكان برگزاري كنسرت نيست با حضور در اماكن تاريخي و فرهنگي در شهرهاي مختلف ايران، فعاليت جديدي را سر گرفت كه قابل توجه است.

كرونا انقلاب بزرگي در همه عرصه‌ها ايجاد كرد

وي ادامه داد: موسيقي در هيچ دوره‌اي محدود به مرزها نبوده و در همه جا، هر نوع موسيقي حضور داشته است. اين وضعيت شرايطي را فراهم كرد تا اين اتفاق بيش از پيش رخ دهد و تعاملات هنرمندان جهان با يك ديگر بيشتر شود. در اين دوران انتظارها از دولت و ارگان‌هاي ذي‌ربط و بخش خصوصي بود تا امكانات و زيرساخت‌هاي مناسب را فراهم كنند. همچنين شرايط بيمه هنرمندان بايد با وضعيت مطلوب‌تري رسيدگي شود. اين حقوق بازنشستگي جوابگوي نياز هنرمندان نيست و بسيار اندك است. 

ارجمند با بيان اين نكته كه شايد موسيقي محلي ما كمترين خسارت را از شرايط ديد، گفت:  موزيسين‌هاي محلي ما سال‌هاست مي‌دانند كه نبايد از موسيقي درآمد خود را داشته باشند. چون اين درآمد گاهي وجود دارد و گاهي نيست. به همين دليل در كنار موسيقي مشغول به كارهاي ديگري هستند و از اين رو كمتر خسارت ديدند.

نهايت استفاده از فرصت موجود

در ادامه سرير نيز به بيان مواردي پرداخت و گفت: در شرايط كنوني رابطه هنرمندان و مخاطبان با يكديگر قطع شده است. بايد دنبال راه‌هاي جايگزين بود تا اين ارتباط به صورت‌ها جديد متصل شود. بايد زيرساخت‌هاي مناسب فراهم شود تا از طريق ارتباطات آنلاين دچار اختلال و قطعي نشود تا يك ارتباط بدون اشكال ممكن شود.با ذكر اين نكته كه اقدامات فردي در اين شرايط زياد كارساز نيست.

وي افزود: دولت‌ها بايد شرايط و امكاناتي را در اختيار افراد قرار بدهند تا بتوان از اين شرايط عبور كرد. موسيقي امري است كه نيازمند آرامش خاطر است و ذهن درگيرهاي زيادي اگر داشته باشد امكان بروز و خلق اثر فراهم نيست. كرونا فرصت مناسبي براي مطالعه و شنيدن آثار موسيقي ايجاد كرد؛ بايد بتوان از اين زمان استفاده مناسب كرد تا براي بعد از اين دوران بتوان كارهاي جديد ارائه كرد. توصيه مي‌كنم در اين شرايط از وقت و فرصتي كه پيش آمده نهايت استفاده را كرده و به آن چيزهايي كه در گذشته نيازمند زمان و وقت بيشتري بود بپردازيم.

لازم به ذكر است كه اين نشست به دليل افت شديد كيفيت اينترنت، پي در پي قطع و وصل مي‌شد و سير نشست با اختلال فراوان همراه بود.

منبع:خبرگزاري بين المللي قرآن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.