دولت آينده به محتواي موسيقي توجه بيشتري كند/ روند نزولي «ترانه»

۴۲ بازديد

يكي از كارشناسان و نوازندگان موسيقي معتقد است كه تمركز روز بحث شعر و محتواي آثار موسيقايي مي‌تواند به‌عنوان يكي از مهم ترين فعاليت‌ها و اولويت‌هاي وزارت ارشاد دولت آينده مورد توجه قرار گيرد.

شهرام صارمي پژوهشگر و نوازنده موسيقي ايراني در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبني بر سياست‌ها و اولويت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت آينده پيرامون حوزه موسيقي بيان كرد: در سه دهه اخير شاهد توليد آثاري بوده‌ايم كه از ادبياتي بسيار ضعيف، فارغ از صنايع و آرايه‌هاي ادبي، فاقد محتوا و معاني ارزشمند و اخلاقي و حتي در برخي موارد داراي مضامين ضد اخلاق، برخوردار بوده‌اند. توليداتي كه به هيچ وجه جايگاهي در هيچ نوع از موسيقي ارزشمند و هنري ندارند.

مقالات مشابه:آموزشگاه سه تار غرب تهران

وي افزود: شعر و ترانه، عناصري پر اهميت در موسيقي «با كلام» است و به طور كلي موسيقي با كلام، به خاطر بهره‌برداري از شعر يا ترانه و ساده فهم بودن، ارتباط سهل تري با مخاطب برقرار مي‌كند. حتي تا همين چند سال پيش‌پيش نيز به دليل همين مقبوليت و جذابيت، تصانيف به صورت چاپ شده در كوچه و خيابان به فروش مي‌رسيد. شرايطي كه مي‌تواند اهميت محتوا در ملودي را براي همه ما دو چندان كند.

اين پژوهشگر در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با انتقاد از روند نزولي توجه به محتوا در آثار موسيقايي و كمبود نظارت كيفي لازم در اين زمينه بيان كرد: در حال حاضر با ظهور رسانه‌هاي مجازي و ايجاد بستري سهل و رايگان، اين امكان به وجود آمده كه توليدات موسيقي از اين دست به سهولت در دسترس همگان قرار گيرد. در همين راستا و در بازه زماني حدود سه دهه، بدون وجود هيچ‌گونه نظارتي، توليداتي از اين دست، اعم از مجوز دار يا بدون مجوز (كه در ساختار و محتوا تفاوت چنداني ندارند) در اختيار مخاطب قرار گرفته است. موضوع قابل توجه در اين اتفاق مميزي دفتر موسيقي (شوراي شعر) است.

وي افزود: توليداتي كه با تاييد و مجوز اين شورا منتشر مي‌شود داراي همان قواعدي است كه توضيح داده شد. به واقع زمينه توليد و اشاعه اين نوع موسيقي با محتواي ادبي ياد شده توسط اين نهاد مهيا شده است. و جاي آن دارد كه از مسئولين مربوطه در اين خصوص سوال شود كه مبنا و قواعد مميزي اين شورا چيست؟ چرا بسياري از تصانيف ساخته آهنگسازان و تصنيف سازان برجسته موسيقي ايران از جمله علي اكبر شهنازي، درويش خان، مرتضي ني داود، عارف قزويني، محمد علي امير جاهد مجوز اجرا نخواهد گرفت؟ در اين زمينه اشعار فراواني از شاعران كلاسيك نيز از نظر شوراي مربوطه قابل اجرا نيست و حتي بسياري از اشعار به خاطر بهره برداري يك سري لغات در كارشناسي فني مردود اعلام شده است.

صارمي گفت: متاسفانه توليد آثاري با مشخصه‌هاي ياد شده از سه دهه گذشته آغاز شده و در چند سال اخير بسيار شدت يافته است به گونه‌اي كه خوراك بسياري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي خارج از كشور نيز از همين توليدات تامين مي‌شود. از سوي ديگر توليد و انتشار آثار موسيقي فاقد ارزش‌هاي هنري و ادبي و پخش آن‌ها در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان پر مخاطب‌ترين رسانه در طي سال‌هاي اخير نيز باعث شده سليقه شنيداري جامعه در حد اسفناكي نزول كند و همچنين هرگونه موسيقي داراي ارزش‌هاي هنري و ادبي از سبد شنيداري جامعه حذف شود.

وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با اشاره وظيفه سنگين مديريت دفتر موسيقي وزارت ارشاد دولت آينده در حوزه محتوايي توضيح داد: اين مشكلات بارها و بارها تكرار شده و به گوش مسئولين نيز رسيده است، اما در سايه بي توجهي به اين مهم، وضعيت موسيقي رايج هر روز از افول بيشتري برخوردار شده و من بر اين باورم مسئوليت و عواقب اين بي توجهي به طور مستقيم بر عهده مراجع ذيربط و سياستگذار، رسانه‌هاي عمومي و به طور شاخص صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران است كه اميدوارم در دولت بعدي روي اين موضوع تمركز ويژه‌اي شود كه عموم مردم از شنيدن موسيقي خوب لذت ببرند و تا اين حد نابهنجار به موسيقي مبتذل و خالي از هر معنايي توجه نداشته باشند.

مقالات ديگر:آسايشگاه سالمندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.