آشنايي با خواص گياه دارويي مريم گلي

۴۲ بازديد

مريم گلي از خانواده نعنا است كه بيشتر از برگ‌هاي آن استفاده مي‌شود؛ يك گياه تلخ مزه‌اي كه داراي اسانس و رايحه‌ي مشخصي است.

به گزارش گروه اجتماعي يكتا پرس، شايد تصور كنيد كه مريم گلي گياهي است كه فقط در آشپزي از آن استفاده مي‌شود، ولي جالب است بدانيد كه از برگ‌هاي اين گياه كه سرشار از تركيبات آنتي‌اكسيدان است به‌صورت چاي نيز استفاده مي‌شود. از مهم‌ترين خواص مريم گلي مي‌توان به تقويت حافظه و تقويت سيستم ايمني بدن اشاره كرد. در طب سنتي، صد‌ها سال است كه براي سرماخوردگي و اختلالات گوارشي برگ‌هاي گياه مريم‌گلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آنتي‌اكسيدان‌هايي كه داخل آن وجود دارد، سيستم دفاع بدني را قوي كرده و مقاومت بدن را افزايش مي‌دهد.

تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه اين گياه كلسترول بدن را نيز كم كرده و براي سلامت مغز و اعصاب و بهبود حافظه بسيار موثر و مفيد است. اين گياه هميشه سبز دائمي متعلق به خانواده نعناعيان همراه با گياهان نظير پونه كوهي، رزماري، اسطوخودوس، ريحان و آويشن است.

مقالات مشابه:گلفروشي زعفرانيه

خواص فوق‌العاده مريم‌گلي:

درمان التهاب

جويدن برگ‌هاي مريم گلي درمان خوشايند و لذت‌بخشي نيست، ولي اين كار مؤثرترين راه براي اثرگذاري تركيبات آلي اين گياه در بدن شما است. مصرف تنتور (در اصطلاح پزشكي مايعي است كه از تأثير الكل يا اتر بر جوهرهاي مواد گياهي، حيواني يا معدني به‌دست آيد) مريم گلي و خيسانده‌ي برگ‌هاي آن نيز روش خوبي است.

ولي اگر دچار مشكلات التهابي به‌ويژه در مجاري تنفسي يا گواشي خود هستيد، مي‌توانيد با استفاده از چاي و دم‌كرده‌ي مريم گلي آن التهاب را ازبين ببريد. ويژگي‌هاي ضدالتهابي مريم گلي براي مشكلات سلامتي مانند آرتروز و نقرس و همچنين التهاب كلي سيستم قلبي‌عروقي (كه مي‌تواند منجربه بيماري قلبي و فشارخون بالا شود) نيز مفيد است.

ضد پيري

آنتي‌اكسيدان‌ها نشانه‌هاي سالخوردگي مثل چين و چروك، خطوط ظريف و خال‌هاي پيري را معكوس مي‌كنند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها از راديكال‌هاي آزادي محافظت مي‎كنند كه به سلول‌هاي پوست آسيب مي‎رسانند و سبب پيري پوست مي‌شوند. اين گياه غني از كلسيم و ويتامين A است كه از پوست شما در برابر هجوم راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‎كند و به بازسازي روزانه سلولي كمك مي‌كند و باعث به حداقل رساندن و به تاخير افتادن ظهور چين صورت مي‌شود.

 درمان ريزش مو

از زمان باستان براي مبارزه با ريزش مو و طاسي استفاده مي‌شده است. توصيه مي‌شود كه ۳ تا ۴ قطره روغنش را با مقادير برابري از روغن رزماري و نعناع تركيب كنيد و با يك قاشق سوپخوري روغن زيتون رقيق كنيد. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهيد.

همان‌طور كه در بالا گفتيم مريم گلي عملكردهاي مغزي را تحريك مي‌كند و قدرت حافظه و تمركز را افزايش مي‌دهد. مريم گلي به برطرف كردن اختلالات شناختي مانند آلزايمر و زوال عقل نيز كمك مي‌كند. البته پژوهش‌هاي مربوط به اين كاربردهاي مريم گلي هنوز در مراحل اوليه قرار دارد، ولي برداشتن گام‌هاي جدي براي جايگزين كردن داروهاي گياهي به‌جاي داروهاي شيميايي بسيار هيجان‌انگيز است.

سلامت دندان

اين گياه مي‌تواند نقش مهمي در برنامه دندان پزشكي شما ايفا كند. از آن مي‌توان به عنوان دهان‌شويه موثر در درمان بيماري‌هاي لثه، گلو و برفك استفاده كرد. اگر دچار مشكل هستيد، مي‌توانيد به سادگي چاي مريم‌گلي بخوريد يا آن را در مكعب‌هاي يخ منجمد كنيد. براي تسكين درد يكي از اين مكعب‌ها را در دهان خود بريزيد.

 كنترل ديابت

شايد درمورد اثربخشي مريم گلي در بعضي از مشكلات پزشكي توضيح داده‌شده در بالا ترديد وجود داشته باشد، ولي درمورد اثربخشي مريم گلي بر بيماري ديابت، توافق گسترده‌اي وجود دارد. اين گياه عصاره‌ها و مواد شيميايي خاصي دارد كه اثر داروهايي را تقليد مي‌كنند كه به‌طور معمول براي كنترل ديابت تجويز مي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد، مريم گلي آزادسازي گلوكز ذخيره‌شده در كبد را منظم و از نوسانات شديد قند خون جلوگيري مي‌كند. به‌همين‌دليل به جلوگيري از بروز ديابت نوع ۲ كمك مي‌كند يا دست‌كم، اگر فرد قبلا دچار اين بيماري شده باشد، آن را كنترل مي‌كند.

درمان آسم

اثر ضدتشنجي مريم‌گلي باعث كاهش تنش در عضلات مي‌شود و مي‌تواند براي جلوگيري از حملات آسم مورد استفاده قرار گيرد. اين بيماري در رفع گرفتگي مخاط در مجاري هوايي و جلوگيري از عفونت‌هاي ثانويه موثر است.

درمان مشكلات پوستي

خاصيت ضد باكتري اين گياه شگفت انگيز، از وقوع عفونت‌هاي پوستي جلوگيري مي‌كند. همچنين داراي خواص ضدعفوني‌كننده و ضدالتهابي است كه به درمان آكنه و نيز تسكين علايم اگزما و پسوريازيس كمك مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.