كتابي درباره هنر كاشي هفت رنگ شيراز منتشر شد

۳۶ بازديد

شيراز- ايرنا- كاشي هفت رنگ با نقش‌هاي گل وبته و پرنده و فرشته، بخشي ازمعماري درون و بيرون خانه‌ها وبناهاي شيراز بود كه اينك در قاب‌هاي كوچك برخي بناها نمود دارد؛ كتابي درباره اين هنر روانه بازار شده است.

هادي سيف در كتاب" آن از قصه خواب پرواز فرشتگان" با عنوان فرعي شيراز ميعادگاه رنسانس هنرهاي مردمي ايران به موضوع كاشيگري و كاشي نگاري يا كاشي هفت رنگ پرداخته است.

نويسنده در آغاز اين كتاب در نوشته‌اي طولاني كه به نظر مي‌رسد مقدمه باشد با نثري سنگين و آميخته با خيال و واقعيت و خاطره به انگيزه‌هاي خود براي نگاشتن اين اثر پرداخته است.

مقالات بيشتر:بهترين گلفروشي شهرك غرب

هادي سيف نوشته است: اول بار نام خالق مجلس كاشي هفت رنگ جنگ رستم و ديوسفيد را از زبان حاج باقر جهانميري شنيدم اوكه در يكي از ديدارهايش با پدر در موزه با بياني از سر قدرشناسي اعتراف كرد اگر در روزگار بناي ارگ كريمخان، نقاش و كاشي پزي به حق استاد كار چون خدا بيامرز آقا بهرام كاشي پز همت به خرج نمي‌داد در نقاشي مجلس باشكوه نبرد رستم و ديو سفيد براي نصب بر سردر ارگ كريمخان و رستم دستان را با چنان جلال و شكوهي به جنگ با ديو سفيد نمي‌فرستاد حاشا كه نقاشي بر كاشي هاي هفت رنگ در شيراز ما به چنين جايگاهي مي‌رسيد.هيهات كه قدر خودش و خاندان كاشي پزش ناشناخته ماند.

در بخش دوم كتاب، نويسنده با همان نثر پرتكلف به زندگي آقا بهرام كاشي پز و معاصرانش همچنين به شرح كاشيكاري در بناهاي مهم شيراز پرداخته  است.

در پشت جلد كتاب آمده است: در اثر حاضر با مدد از نقل راويان و رهروان صادق و شريف ، نقش كارساز و ماندگار هنرمندان گمنام عابد و عاشق شيراز، خاندن كاشيگر و كاشي نگار(مروجان نقاشي بر كاشي هاي هفت رنگ) به راهبري استاد آقا بهرام شيرازي خالق مجالس باشكوه نبرد رستم با ديو سفيد بر سر در ارگ كريمخاني در برپايي رنسانس هنرماي مردمي ايران در قرن چهاردهم هجري موردبررسي، نقد و شناسايي قرار گرفته است.   

اين كتاب را انتشارات روزنه و سازمان فرهنگي،اجتماعي ورزشي شهرداري شيراز منتشر كرده اند.

كتاب داراي عكس هايي سياه و سفيد از كاشيكاري و بناهاي مشهور شيراز است.   

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.