انتقادات صريح يك تهيه‌كننده موسيقي از دولت «تدبير»/ كمرمان شكست!

۳۲ بازديد

انتقادات صريح يك تهيه‌كننده موسيقي از دولت «تدبير»/ كمرمان شكست!

مديرعامل مجمع صنفي ناشران موسيقي ايران با اشاره به روند فعلي برنامه‌ريزي براي كنسرت‌ها و اجراهاي زنده موسيقي، سياست‌هاي دولت و ستاد ملي مقابله كرونا در اين حوزه را تبعيض‌آميز ارزيابي كرد.

 

به گزارش گروه فرهنگي خبرگزاري دانشجو، محسن رجب‌پور تهيه كننده و مديرعامل مجمع صنفي ناشران موسيقي ايران ضمن انتقاد از برخي سياست‌هاي دولت و ستاد ملي مقابله با كرونا در مواجهه با فعاليت‌هاي اصناف مختلف حوزه موسيقي طي ماه‌هاي اخير تصريح كرد: اين يك واقعيت اجتناب‌ناپذير است كه پس از شيوع ويروس كرونا همه فعاليت‌هاي فرهنگي هنري دنيا به بن بست كامل رسيد.

 

از سوي ديگر در اين زمينه انتقاداتي هم به عملكرد دولت به ويژه وزارت بهداشت و ستاد كرونا وجود داشته كه در اين زمينه برخي تنبلي‌ها و تاخيرها در حوزه حمايت صورت گرفته كه مي‌توانيم به آن بپردازيم. اما به جز اين موارد نكته مهم ديگري كه مي‌تواند به شدت مورد توجه قرار گيرد بحث تسهيلات مالي است كه هم اكنون در بسياري از كشورها به صورتي گسترده به تمام اصناف هنري با نگاه ويژه پرداخت مي‌شود. وام‌هاي كم بهره‌اي كه هم به اشخاص حقيقي و هم به اشخاص حقوقي اعطا شده و به قدري دربرگيرنده شرايط درست و اصولي و آسان است كه دغدغه اهالي موسيقي را به حداقل رسانده است.

 

وي افزود: در همين كشورها اگر يك شركت توليد و تهيه آثار موسيقايي درخواستي براي تسهيلات داشته باشند، فضا به گونه‌اي مديريت شده كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن اين تسهيلات به فرد يا موسسه درخواست‌كننده وام پرداخت مي‌شود تا اين چرخ معيوب موسيقي در روزهاي كرونايي به حركت خود ادامه دهد و حداقل با اين بودجه كارمندان آن موسسه حقوقي را دريافت كنند. اما در كشور ما ماجرا به گونه‌اي ديگر است. متاسفانه اكنون ما هنرمنداني در حوزه موسيقي كشورمان داريم كه در بدترين شرايط مالي قرار دارند اما متاسفانه دولت كمترين توجه را به اين عزيزان داشته است.

 

بر همين اساس طبق تازه‌ترين آمار، متاسفانه بايد گفت تنها سه درصد از هنرمندان ما در حوزه‌هاي مختلف موسيقي درآمد مالي داشته‌اند و بقيه در شرايط نامطمئني به فعاليت‌هاي شغلي خود پرداخته‌اند. اين موضوع حتي در حوزه موسيقي پاپ هم ديده مي‌شود و فعالان اين عرصه نه تنها از اين شغل درآمدي ندارند بلكه هيچ گونه حمايتي نيز از آنها نشده و ما در اين مدت شاهد تعطيلي بسياري از موسسات و شركت‌هايي هستيم كه بدون كوچك‌ترين حمايتي به طور كامل تعطيل شده‌اند.

 

 

دولت كمر بخش خصوصي را در موسيقي شكست

 

رجب‌پور گفت: موسيقي يكي از هنرهايي است كه مانند حوزه‌هايي چون سينما و تئاتر از هيچ حمايت مالي دولتي برخوردار نيست و بسياري از فعاليت‌هاي اين عرصه زير چتر حمايتي بخش خصوصي به حيات خود ادامه داده است. اما در همين چارچوب و با وجود تمام موانعي كه در اين زمينه وجود دارد، فضا به گونه‌اي شده كه دولت كمر بخش خصوصي را در حوزه موسيقي را شكسته و هيچ گونه حمايتي در روزهاي كرونايي انجام نمي‌دهد و اي كاش شرايط به گونه‌اي هدايت مي‌شد كه موانع اين چنيني از سر راه فعالان اين عرصه به ويژه در روزهاي كرونايي برداشته مي‌شد.

 

همين چند شركتي كه با هزار زور و بدبختي توانسته خود را سرپا نگه داشته و از كارمندانش عذرخواهي نكند، هيچ كمكي از نهادهاي دولتي ندارند و با اينكه بارها و بارها فرم‌هاي زيادي را پر كرديم اما به قدري با شرايط پيچيده‌اي مواجه شديم كه هم دربرگيرنده ميزان كم تسهيلات بود هم مجاري دريافت وام را به قدري سخت و دشوار كرده بود كه من فكر مي‌كنم كمترين تعداد از فعالان حوزه موسيقي موفق به دريافت اين تسهيلات شده باشند.

 

دولت كمر بخش خصوصي را در حوزه موسيقي را شكسته و هيچ گونه حمايتي در روزهاي كرونايي انجام نمي‌دهد و اي‌كاش شرايط به گونه‌اي هدايت مي‌شد كه موانع اين چنيني از سر راه فعالان اين عرصه به ويژه در روزهاي كرونايي برداشته مي‌شدمديرعامل مجمع صنفي ناشران موسيقي ايران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع لغو معافيت‌هاي مالياتي نيز اشاره كرد و توضيح داد: توقع فعالان عرصه موسيقي در روزهاي كرونايي اين بود كه دولت به جاي اينكه باري را از دوشمان بردار، اين بار را سنگين‌تر نكند. واقعاً براي من جاي تعجب است كه چرا در اين شرايط كرونايي بايد معافيت مالياتي هنرمندان و شركت‌هاي موسيقي برداشته شود و به اين چارچوب تمام و كمال به عنوان يك محصول تجاري نگاه كنند.

 

رجب پور تصريح كرد: گل سرسبد اين نگاه تبعيض‌آميز هم در شرايطي اتفاق افتاده كه دوستان سينما و تئاتر را در گروه دو مشاغل قرار دادند اما موسيقي همچنان در گروه سه قرار گرفته است. پرسش من اين است با در نظر گرفتن رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تالارهاي اجراي تئاتر و سينما، فرق مخاطبان موسيقي چيست كه اين صنف نبايد در گروه قرار گيرد؟ مگر مي‌شود آن عزيزي كه مشغول تصميم‌گيري در اين حوزه است اين تدبير را نداشته باشد كه موسيقي را از اين رده‌هاي هنري خارج كند؟ چرا مايي كه تاكنون باري روي دوش دولت نداشتيم بايد در معرض اين نگاه تبعيض‌آميز باشيم؟ چرا دوستان به اهالي موسيقي با نگاه متفاوت و توام بيگانگي مي‌نگرند؟ آيا ما غيرخودي هستيم؟

 

 

مي‌دانيد در اين دو سال چه بلايي سر هنرمندان آمده است؟

 

اين تهيه كننده شناخته شده موسيقي با اشاره به نزديك شدن به فضاي انتخاباتي گفت: اين روزها به تنور انتخابات نزديك شده‌ايم و فكر مي‌كنم اولين گروهي كه مورد توجه و توقع قرار مي‌گيرند، همين صنف موسيقي است. ولي آيا دولت و ستاد ملي مقابله با كرونا تا حالا به اين فكر كرده‌اند كه در اين دو سال كرونايي چه بر سر هنرمندان آمده است؟ آيا فكر كردند كه تا به امروز چه كارهايي را براي اهالي موسيقي انجام داده‌اند؟

 

آيا به اين موضوع فكر كرده‌اند كه براي پرداخت يك وام با بهره چه شرايطي را براي همكارانم ايجاد كرده‌اند؟ آيا دوستان تا به امروز به اين فكر كردند كه كدام از هنرمندان موسيقي برايشان از سوي دولت كاري انجام شده است؟ در هر صورت اين تبعيض‌ها براي ما بسيار ناخوشايند است و ما بارها از طريق نامه نگاري اعتراض خودمان را اعلام كرديم و اميدواريم دولت تدبير در روزهاي آخر فعاليت خود تدبير درستي را اتخاذ كند.

 

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره ارزيابي خود پيرامون برگزاري كنسرت آنلاين و اجراهاي زنده در روزهاي كرونايي خاطر نشان كرد: برگزاري كنسرت اينترنتي در روزهاي ابتدايي كرونا مي‌توانست به عنوان يك تسكين دهنده و مرهم كوچك هم براي اندك فعاليت و انگيزه هنرمندان و هم مخاطبان دو آتشه موسيقي و خوانندگان مطرح مورد توجه قرار گيرد. ولي آنچه كه مي‌تواند به عنوان نقطه مقابل اين موارد مورد بررسي بيشتري قرار گيرد، بحث كنسرت‌هاي موسيقي است كه واقعاً مانند سينما نيست.

 

فرآيند برگزاري كنسرت يك فعاليت زنده و پوياست كه پويايي خود را از تماشاگر مقابلش دريافت مي‌كند. اين در حالي است كه آثار موسيقايي يك هنرمند يا گروه قبل از برگزاري كنسرت در قالب آلبوم، تك آهنگ يا نماهنگ پيش روي مخاطبان قرار گرفته است. پس مردمي كه براي تماشاي كنسرت مراجعه مي‌كنند، آمده‌اند تا اثر از قبل توليد هنرمند مورد علاقه خودشان را در هم جواري با خواننده مورد نظر ببينند و بشنوند. اما به اعتقاد من كنسرت آنلاين همانند گوش دادن يك موسيقي از روي سي دي است منتها با اين تفاوت كه آن موسيقي تصوير دارد. پس تفاوت جدي با خود آلبوم موسيقي ندارد و من فكر مي‌كنم فقط يك مسكن زود گذر بوده كه كاربرد جدي هم ندارد

مقالات ديگر: آموزشگاه موسيقي كودك شهرك گلستان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.