توليدكننده «اسنوا» و «دوو» در يك‏قدمي ورود به فرا بورس

۳۲ بازديد

هانيه تقي‌زاده : در سال‏هاي اخير كه تحريم‏هاي همه‏جانبه اقتصاد كشور را با بحران مواجه كرده، توجه به صنايع توليدي غيرنفتي مي‏تواند اميدها را براي رونق مجدد اقتصاد كشور زنده كند. تامين سرمايه از طريق عرضه سهام شركت در بورس روشي است كه همواره هم براي فعالان صنايع توليدي و هم فعالان بازار سرمايه جذابيت دارد. ورود شركت‏هاي بيشتر به بازار سرمايه كشور، مي‏تواند گستره و تنوع فرصت‏هاي سرمايه‏گذاري را بهبود بخشد و درعين‏حال فرصتي كم‌ريسك براي تامين سرمايه پروژه‏هاي توسعه‏اي در اختيار توليدكنندگان قرار دهد. گروه صنعتي «انتخاب الكترونيك آرمان» به‏عنوان يكي از شاخص‏ترين شركت‏هاي توليد لوازم‏خانگي كشور كه سبد كاملي از انواع لوازم‏خانگي با برندهاي اسنوا، دوو و بُست را توليد مي‏كند، قرار است به‏زودي سهام خود را در فرابورس عرضه كند. اكنون تعداد شركت‏هاي توليدكننده لوازم‏خانگي فعال در بازار سرمايه كشور انگشت‏شمار است و ورود گروه‏هاي توليدي شاخصي مانند انتخاب الكترونيك، مي‏تواند به حضور هرچه قدرتمندتر گروه لوازم‏خانگي در بازار سرمايه كشور كمك كند. صنعت لوازم‏خانگي را مي‏توان از جمله صنايع سودآور به‏حساب آورد؛ ازآنجاكه اكنون بسياري از محصولات لوازم‏خانگي توليد كشور همپاي رقباي خارجي در حال پيشرفت هستند، جذب سرمايه‏هايي كه موجب توسعه هرچه سريع‏تر خطوط توليد اين شركت‏ها شود، مي‏تواند روند رشد آنها را بيشتر كند و درعين‏حال سهامداران را نيز منتفع كند.

مقالات بيشتر:سمساري در وحيديه

 برنامه عرضه ۱۰درصدي سهام شركت

در هفته‌هاي پاياني سال ۹۹، گروه صنعتي انتخاب از احتمال ورود خود به فرابورس خبر داده بود. محمدحسين فهيمي، مديرعامل «گروه صنعتي انتخاب الكترونيك آرمان»، در پاسخ به اين سوال كه اكنون شركت در چه مرحله‌اي از ورود به فرابورس است به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: تصميم ورود شركت توليد لوازم‌خانگي انتخاب به فرابورس ايران، تقريبا دو سال پيش‌ گرفته شد. در اين راستا پس از انجام مشاوره‌هاي متعدد در زمينه ورود شركت به بازارهاي مالي، باهدف تشكيل يك هلدينگ توليدي بزرگ، تصميم به تجديد ساختار عملياتي و مالي شركت گرفته شد؛ تا بتوانيم سهام شركت را به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده لوازم‌خانگي كشور در فرابورس عرضه كنيم. فهيمي مي‌افزايد: پس از اجراي پروژه تجديد ساختار، فرآيند پذيرش سهام در فرابورس آغاز و در زمستان سال ۱۳۹۹ موافقت هيات پذيرش فرا بورس با پذيرش سهام شركت جلب شد. مديرعامل گروه صنعتي انتخاب الكترونيك پيش‌بيني مي‌كند كه در آينده بسيار نزديك، نماد معاملاتي اين شركت در فرابورس درج ‌شده و شركت براي عرضه اوليه سهام آماده خواهد شد.

بر اساس مصوبه هيات پذيرش فرابورس، در روز عرضه اوليه بايد ۱۰درصد از سهام اين شركت معادل يك‌ميليارد سهم به عموم عرضه شود. با توجه به اينكه ارزش‌گذاري سهام شركت در دست انجام است، هنوز قيمت عرضه سهام مذكور مشخص نيست. مديرعامل اين شركت تاكيد مي‌كند: با توجه به ظرفيت‌هاي گسترده سودآوري و افق مثبت پيش‌روي اين صنعت، در تلاشيم عرضه سهام به قيمتي منصفانه انجام شود تا بتواند نظر مثبت فعالان بازار سرمايه را جلب كند.

فهيمي در تشريح تاثيرات تامين مالي انجام‌شده از طريق ورود به بازار سرمايه مي‌گويد: با توجه به برنامه‌هاي در نظر گرفته‌شده براي توسعه فعاليت شركت، ورود به حوزه‌هاي جديد توليد لوازم‌خانگي و همچنين اجراي پروژه‌هاي افزايش ظرفيت توليدات فعلي، بخشي از منابع حاصل از عرضه سهام براي تامين نقدينگي موردنياز اجراي برنامه‌ها و تامين سرمايه در گردش شركت‌ها، مجددا به شركت‌هاي گروه تزريق خواهد شد. بديهي است تزريق نقدينگي مزبور، نياز شركت‌ها به اخذ تسهيلات بانكي را كاهش داده و موجب افزايش انعطاف‌پذيري مالي شركت خواهد شد. وي اميدوار است توسعه هر چه بيشتر از محل منابع داخلي، موجب كسب بازده بيشتر براي سهامداران شركت شود.

 جزئيات تجديد ساختار انجام‌شده

يكي از مهم‌ترين اقدامات اخير اين گروه صنعتي توليد لوازم‌خانگي در راستاي آماده‌سازي براي ورود به بورس را مي‌توان تجديد ساختار آن دانست. اجراي پروژه تجديد ساختار اين شركت از سال ۱۳۹۸ آغاز و طي آن ۱۱ شركت فعال در زنجيره توليد لوازم‌خانگي به‌صورت عمودي ادغام شدند و شركت گروه صنعتي انتخاب الكترونيك متولد شد. بر اساس اعلام مديران اين شركت، با فراهم شدن اين زمينه، اكنون اين گروه صنعتي به‌عنوان بزرگ‌ترين هلدينگ توليد لوازم‌خانگي كشور، در حال طي فرآيند پذيرش و عرضه اوليه سهام در فرابورس است.

مديرعامل «گروه صنعتي انتخاب الكترونيك آرمان» در تشريح اين اقدام مي‌گويد: ايجاد هلدينگ انتخاب الكترونيك آرمان با انتقال سهام شركت‌هاي فعال در زنجيره ارزش، به «شركت حاير آس» (كه تا پيش از آن صرفا در زمينه توليد محصولات برودتي فعاليت مي‌كرد) و تغيير نام شركت مزبور از هلدينگ لوازم‌خانگي گروه انتخاب به نام «شركت گروه صنعتي انتخاب الكترونيك آرمان» انجام شد. اين شركت علاوه بر انجام فعاليت توليدي در حوزه محصولات برودتي (انواع يخچال و فريزر)، سهامدار عمده ۲ شركت توليد قطعات لوازم‌خانگي، ۴ شركت توليد محصولات نهايي اعم از محصولات شوينده (ماشين لباسشويي و ظرف‌شويي)، محصولات صوتي و تصويري، گازسوز (انواع اجاق‌گاز)، كولرگازي و لوازم‌خانگي كوچك (مايكروفر، هود و ...)، ۳ شركت فروش، شركت حمل‌ونقل و شركت خدمات پس از فروش بوده و زنجيره كامل صنعت لوازم‌خانگي را در اختيار دارد. فهيمي مي‌افزايد: در حال حاضر دو شركت توليد قطعات، بخشي از قطعات موردنياز محصولات شركت‌هاي توليدي را تامين مي‌كنند. شركت‌هاي توليدي نيز محصولات خود را با مشاركت شركت‌هاي فروش و از طريق شركت حمل‌ونقل در سطح كشور توزيع مي‌كنند. شركت خدمات پس از فروش نيز وظيفه پشتيباني از مشتريان را بر عهده دارد.

در حال حاضر گروه صنعتي انتخاب الكترونيك با اشتغال‌زايي مستقيم براي بيش از ۸ هزار نفر و ايجاد اشتغال پايدار غيرمستقيم براي بيش از ۷۰ هزار نفر، دارا بودن ۱۰ كارخانه در حوزه‌هاي مختلف صنعت لوازم‌خانگي با بيش از يك‌ميليون مترمربع فضاي فيزيكي و برخورداري از پيشرفته‌ترين ماشين‌آلات در خطوط توليدي، يكي از قطب‌هاي صنعتي ايران محسوب مي‌شود. توجه به مسووليت اجتماعي و ابعاد عمومي فعاليت صنعتي در سطح ملي همواره دغدغه مديران گروه انتخاب بوده و در اين راستا فعاليت‌هاي متعددي در زمينه‌هاي  كارآفريني، زيست محيطي و عام‌المنفعه انجام‌شده است.

منبع:دنياي اقتصاد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.