پاي لوازم آرايش دست‌دوم به سايت‌هاي فروش باز شد

۴۴ بازديد

فروش لوازم كاركرده و دست‌دوم در دنيا ايده‌اي است كه از ديرباز با شعار جلوگيري از مصرف‌گرايي به عمل تبديل شده و دركنار تحقق اين ايده، امكان دسترسي ارزان‌تر به انواع كالاها را فراهم كرده است. اما آنچه لوازم آرايش را از ديگر اقلام مصرفي و كالاها متمايز مي‌كند و ريسك فروش دست‌دوم آنها را بالا مي‌برد، ملاحظات بهداشتي، مخصوصا در شرايط همه‌گيري كروناست.

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از همشهري،  ممنوعيت واردات لوازم آرايش نياز بازار به اين محصولات را كاهش نداده، توليدكنندگان داخلي نياز بازار را پاسخ نداده‌اند و مصرف‌كنندگان حاضرند به قيمت به‌خطرانداختن سلامتي خود لوازم آرايشي را بخرند كه به كيفيت آن اطمينان دارند.

مقالات بيشتر:سمساري در بلوارفردوس

فروش لوازم كاركرده و دست‌دوم در دنيا ايده‌اي است كه از ديرباز با شعار جلوگيري از مصرف‌گرايي به عمل تبديل شده و دركنار تحقق اين ايده، امكان دسترسي ارزان‌تر به انواع كالاها را فراهم كرده است. اما آنچه لوازم آرايش را از ديگر اقلام مصرفي و كالاها متمايز مي‌كند و ريسك فروش دست‌دوم آنها را بالا مي‌برد، ملاحظات بهداشتي، مخصوصا در شرايط همه‌گيري كروناست. اما اصولا چرا لوازم دست‌دوم به‌رغم ريسك بالاي بهداشتي، خريدار دارد؟ تقريبا همه اقلام دست‌دوم عرضه‌شده، نام برندهاي مطرح را بر خود دارند؛ برندهايي كه كمتر خريداري از پس خريد نوي آن برمي‌آيد. اين در شرايطي است كه ممنوعيت واردات لوازم آرايش، نه‌تنها قيمت انواع خارجي بلكه قيمت توليدات داخلي را هم بسيار بالا برده و اين نخستين دليل گرايش به خريد كالاهايي است كه دركنار اطمينان از كيفيت بالا، ارزان‌تر هم هستند.

 

قيمت‌ها در بازار لوازم آرايش

با سخت‌شدن واردات، بيشتر سهم بازار لوازم آرايش را محصولاتي در اختيار گرفته‌اند كه تحت ليسانس يا حتي نام برندهاي خارجي در داخل كشور توليد مي‌شوند. اما توليد اين محصولات در داخل كشور به‌معناي ارزان‌بودن آنها نيست. مواداوليه توليد تماما وارداتي است و در دوسال اخير قيمت ارز بيش از دوبرابر شده است. رشد هزينه توليد به‌ويژه طي امسال افزايش قيمت تمام محصولات را به‌دنبال داشته اما تغييرات قيمت در بازار لوازم آرايش و حتي بهداشتي بيش از اينها بوده تا جايي كه به‌طور مثال قيمت تافت موي كاسپين، يكي از برندهاي ايراني، در طول يك‌سال‌و‌نيم گذشته 6برابر شده و از 5هزار تومان به 30هزار تومان رسيده است. سينره كه در كنار دكتر ژيلا و هيدرودرم از برندهاي معروف توليد لوازم آرايشي و بهداشتي ايراني است، در طول يك‌سال گذشته قيمت محصولات خود را دوبرابر كرده و شامپوهاي اين برند از 11هزار تومان به 25هزارتومان رسيده است. ديگر برندها نيز همين ميزان افزايش قيمت را در محصولات‌شان اعمال كرده‌اند.

رژلب 760هزار توماني

 ارزان‌ترين رژلب از برندهاي شناخته‌شده و قابل اعتماد ايراني هم‌اكنون 50هزار تومان قيمت دارد. كاليستا، ماي و ‌شان، برندهايي هستند كه در يك‌سال اخير محصولات آرايشي آنها طرفداران بيشتري پيدا كرده است. قيمت رژلب‌هاي كاليستا از 50هزار تومان شروع مي‌شود و قيمت رژلب‌هاي برند‌شان از 75هزار تومان. برند لوسمنت هم رژهاي خود را با قيمت 108هزار تومان عرضه مي‌كند. بيشترين قيمت رژهاي ايراني تا سال پيش 30هزار تومان بود و در طول يك‌سال قيمت‌ها دو تا چهار برابر شده است. قيمت خارجي‌ها حتي اگر فيك باشد از اين هم بالاتر است. قيمت رژهاي برند ال روزتو ايتاليا از 200هزار تومان، ايزادوراي سوئيس از 250هزار تومان و آركانسيل فرانسه از 260هزار تومان شروع مي‌شود و حتي در بعضي از فروشگاه‌ها رژهاي بالاي 700هزار تومان هم پيدا مي‌شود؛ ازجمله رژSLA(ايوسن‌لورن) فرانسه با 760هزار تومان قيمت.

از ريمل 500هزار توماني تا سايه چشم يك‌ميليوني

ديگر محصولات آرايشي هم به همين نسبت رشد قيمت داشته‌اند. اختلاف قيمت ايراني و خارجي در بعضي از محصولات آرايشي به‌اندازه‌اي كم است كه اگر از اورجينال‌بودن محصول خارجي مطمئن باشيد خريد خارجي به‌صرفه‌تر است. ريمل‌هاي برند ماي، اين لِي و كاليستا هم‌اكنون كمتر از 80هزار تومان قيمت ندارند، درحالي‌كه برندهاي گلدن رز و فلورمار (هردو محصول كشور تركيه) 120هزار تومان قيمت دارند. قيمت فيك همين برندها البته از انواع ايراني هم پايين‌تر است و به‌خاطر نام آشناي آنها، خوب هم خريدار دارند. البته ريمل‌هاي اورجينال اروپايي قيمتشان خيلي بالاتر است؛ آركانسيل 370هزار تومان، بورژوآ بين 400 تا 450هزار تومان و رِولوشن(انگليس) 500هزار تومان قيمت دارند. در زمينه سايه چشم، اگر محصول اورجينال باشد قيمت‌ها باورنكردني است؛ از سايه چشم ديور(فرانسه) 5رنگ 800هزار توماني تا سفورا (فرانسوي) با يك ميليون و 800هزار تومان در بازار لوازم آرايش پيدا مي‌شود. البته سايه‌هاي ايراني هم قيمتشان خيلي كم نيست. سايه چشم تك‌رنگ ماي 35هزار تومان قيمت دارد و قيمت ديگر برندها هم از اين كمتر نيست. كرم‌پودر از جمله محصولات آرايشي است كه به اذعان بيشتر مصرف كنندگان، هيچ‌يك از محصولات داخلي نتوانسته‌اند جاي رقباي خارجي را بگيرند. البته بعضي از برندهاي ايراني مشتري‌هاي خوبي پيدا كرده‌اند اما اين موفقيت تنها در سايه بي‌رقيب‌بودن آنها به‌دست آمده است و البته گران‌قيمت‌شدن انواع خارجي. قيمت 200هزار توماني كرم‌پودر آركانسيل حالا به 400هزار تومان رسيده، ايزادورا 550هزار تومان شده و كرم‌پودر فراروسي (روماني) تا يك ميليون و 370هزار تومان افزايش قيمت داشته است. حتي برند نوت از كشور تركيه هم كرم‌پودرش كمتر از 400هزار تومان نيست. در ميان ايراني‌ها، كرم‌پودر سينره 53هزار تومان، سي‌گل 44هزار تومان و ماي 45هزار تومان قيمت خورده‌اند. در اين حوزه محصولات فيك زيادي هم در بازار وجود دارد؛ در بعضي از مغازه‌هاي لوازم آرايشي شايد كرم‌پودرهاي لورآل 150هزار توماني هم پيدا كنيد؛ محصولي كه اورجينال آن كمتر از 800هزار تومان قيمت ندارد.

سوءاستفاده از نبود رقيب در بازار

افزايش شديد قيمت انواع محصولات آرايشي در يك‌سال اخير درصد بالايي از مشتريان را از مغازه‌ها دور كرده و فروش لوازم آرايش به اذعان همه فروشندگان نسبت به گذشته بسيار كاهش يافته است. قيمت محصولات آرايشي و بهداشتي ايراني در يك‌سال اخير بيش از 100درصد بالا رفته، درحالي‌كه در بيشتر اقلام مصرف‌كنندگان، كيفيت برندهاي ايراني را بسيار پايين‌تر از حتي برندهاي متوسط خارجي مي‌دانند. توليدكنندگان البته ادعاي متفاوتي دارند. يكي از توليدكنندگان ايراني كه در يكي از پاساژهاي غرب تهران فروشگاه لوازم آرايشي هم دارد معتقد است توليدات ايراني از لحاظ تنوع و كيفيت همپاي رقباي خارجي پيش رفته‌اند و مشتري‌هاي خوبي هم پيدا كرده‌اند. او كه بيشتر محصولات برند اين لِي را در فروشگاهش عرضه كرده مي‌گويد: توليدات ايراني با مواداوليه صددرصد خارجي تهيه مي‌شوند و از اين جهت با توليدات خارجي قابل رقابت هستند. به‌گفته اين فعال حوزه بهداشتي و آرايشي كه مايل نيست نامش ذكر شود، توليدكنندگان ايراني تنها در زمينه توليد كالاهاي برقي نتوانسته‌اند هنوز حرفي براي گفتن داشته باشند و محصولاني مثل سشوار، انواع اتوهاي مو و ماشين‌هاي اصلاح كه به‌دليل وارد نشدن ايراني‌ها به حوزه توليد اين محصولات، تماما با واردات تامين مي‌شوند. نكته جالب در صحبت‌هاي اين توليد‌كننده اذعان به اين حقيقت است كه نبود رقيب خارجي در بازار باعث شده توليدكنندگان ايراني، به‌ويژه در يك‌سال اخير قيمت‌هايي براي كالاهايشان تعيين كنند كه در شرايط برابر قادر به فروش محصول‌شان با نصف آن قيمت هم نيستند. نگاهي به قيمت‌هاي بازار نشان مي‌دهد مشتري‌هاي لوازم آرايش امروز براي خريد محصولات ايراني همان قيمتي را مي‌پردازند كه سال قبل براي برندهاي خارجي مي‌پرداختند. واقعيت اين است كه توليدكنندگان ايراني در بسياري از اقلام، بازار را تامين مي‌كنند اما بسيار گران.

افزايش گراني و قاچاق؛ پيامدهاي سياست ممنوعيت واردات

لوازم آرايشي و بهداشتي از خرداد سال98 مشمول ممنوعيت واردات شد. هدف از اين ممنوعيت كه در شرايط آغاز دوباره تحريم‌هاي اقتصادي و كاهش منابع ارزي ايران انجام گرفت، حمايت از توليد داخلي عنوان شد اما درحقيقت صرفه‌جويي در تخصيص ارز براي واردات را هدف داشت. تغيير گروه و اولويت‌ كالايي بسياري از اقلام وارداتي ازجمله لوازم آرايشي براي كاهش خروج ارز از كشور در شرايطي بود كه بسياري از اقلام وارداتي توليدات مشابهي در داخل كشور نداشتند و هنوز هم ندارند. توليد محصولات آرايشي و بهداشتي در ايران طي يك دهه گذشته پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي داشته و نام‌هاي زيادي توانسته‌‌اند جاي خود را در ماركت لوازم آرايش كشور باز‌ كنند. اما وابستگي بالا و تقريبا صددرصدي اين صنعت به واردات مواداوليه را مي‌توان نخستين نقطه ضعف آن دانست؛ چيزي كه باعث شده قيمت اين محصولات طي دوسال گذشته و به‌ويژه يك‌سال اخير همپاي افزايش نرخ ارز بالا برود. افزايش قيمت محصولات ايراني و افزايش قاچاق، دو پيامد ناهنجار سياست ممنوعيت واردات بود كه دودش تنها به چشم مصرف‌كنندگان رفت.

تقاضاي بالا و افزايش قاچاق

ممنوعيت واردات، پاي لوازم آرايشي خارجي را از بازار ايران نبريد و البته چنين انتظاري هم وجود نداشت. در شرايط عادي و حتي پيش از ممنوعيت واردات هم بخش زيادي از تقاضاي بازار لوازم آرايشي كشور از طريق واردات غيررسمي و قاچاق تامين مي‌شد؛ چيزي در حدود 30درصد از سهم بازار. اين سهم به‌گفته فعالان اين حوزه، اكنون با ممنوعيت واردات رسمي به 70درصد رسيده است. از ارديبهشت98 يعني از زمان آغاز ممنوعيت واردات تاكنون نرخ دلار دوبرابر شده و از 13 تا 14هزار تومان به محدوده 24هزار توماني امروز رسيده است. دلار در مقاطعي از سال‌جاري قيمت 30هزار توماني را هم ديد و در تمام اين مدت قاچاق لوازم آرايش به بازار ايران ادامه داشت. آنچه اين تجارت ظاهرا پنهان را به‌رغم افزايش دست‌كم دوبرابري هزينه‌هاي آن توجيه اقتصادي مي‌بخشد تقاضاي بسيار بالا در بازار است.

  بدون واردات نمي‌توانيم بازار را تأمين كنيم

گردش مالي بازار لوازم آرايشي در ايران اعم از وارداتي و توليد داخل سالانه بين 2 تا 2.5ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه نيمي از اين مبلغ مربوط به اقلام توليد داخلي است. معادل ريالي گردش مالي بازار ايران در زمينه محصولات آرايشي و بهداشتي حدود 60هزار ميليارد تومان است كه اين رقم، واردات و توليد داخلي در زمينه محصولات شوينده را نيز شامل مي‌شود و تنها مختص لوازم آرايشي نيست. به‌گفته رئيس انجمن توليدكنندگان و واردكنندگان كالاهاي آرايشي، بهداشتي و عطريات، ايران در زمينه محصولات آرايشي رنگي مثل انواع رژلب‌ها، سايه‌هاي رنگي، پنكيك، انواع كرم‌پودر، ريمل و همچنين انواع كرم‌هاي تخصصي مثل ضد‌چروك و آبرسان متكي به واردات است. حميد مقيمي  مي‌گويد: در ايران توليدكنندگان ما تنها قادر به توليد 10 تا 12رنگ رژلب هستند، درحالي‌كه صدها رنگ با بهترين كيفيت در كمپاني‌هاي تخصصي توليدكننده اين محصولات ساخته مي‌شود. او معتقد است بايد بپذيريم كه تكنولوژي توليد اين محصولات در اختيار چند كشور و شركت مطرح دنياست و آنها سال‌ها در اين زمينه از ما جلوتر هستند و بدون همكاري و ارتباط با اين شركت‌ها پيشرفتي در اين زمينه نخواهيم داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.