چگونه مي‌توانيم ازدواج آگاهانه داشته باشيم؟

۳۶ بازديد

چگونه مي‌توانيم ازدواج آگاهانه داشته باشيم؟
سلامت نيوز: شايد فكر كنيد منظور ما از ازدواج آگاهانه فقط اين باشد كه احساسي تصميم نگيريد و طبق منطق تان پيش برويد! در حالي كه يك ازدواج آگاهانه، ازدواجي است كه در آن شما حتي نسبت به احساسات خودتان در مسئله ازدواج و انتخاب اين فرد خاص، آگاه باشيد. گاهي اين آگاهي در شما وجود دارد اما در طرف مقابل تان نه، و شايد خودش هم متوجه نيست كه نسبت به انتخابش آگاهي ندارد، پس شايد لازم باشد كه شما بتوانيد او را به چالش بكشيد تا بتوانيد متوجه اين مورد بشويد.
به گزارش سلامت نيوز به نقل از ضميمه خانواده روزنامه اطلاعات، براي رسيدن به اين نكته كه ميزان آگاهي شما و طرف مقابلتان در ازدواج، در چه سطحي است، بايد بتوانيد به اين سوال جواب بدهيد كه: «شما و طرف مقابل تان، تا الان براي زندگي خود چه كار كرده ايد و چگونه زندگي كرده ايد؟» چون مطمئناً از اين به بعد و در زندگي مشترك، هم شما و هم طرف مقابلتان، همين مسير را طي خواهيد كرد.
اگر طرف مقابلتان فردي وابسته، الكلي، وسواس و بي مسئوليت است، اگر خواسته هاي نابجا از والدين دارد، دوستانش را دور مي زند، پول اولويت زندگي‌اش است، فردي عصبي است و خوبي هاي آدمها را با اولين چالش در روابطش، ناديده مي‌گيرد، بايد بدانيد كه در رابطه با شما هم در زندگي مشترك، همه اين موارد را به صورت شديدتر خواهد داشت.
مي‌دانيد چرا ؟! چون شما قرار است فرد اول زندگي او بشويد و بنابراين اين فرد، با شما كمترين رودربايستي را در آينده نخواهد داشت. پس ميزان هر رفتاري كه تاكنون از اين فرد شاهد بوده ايد، با كنار رفتن پرده حجاب و رودربايستي، تشديد خواهد شد و اين فرد عصبي تر، الكلي تر، وسواس تر و بي مسئوليت تر خواهد شد.
هيجانات دوران آشنايي، معمولاً جلوي ديد آگاهانه شما را مي گيرد و مطمئن باشيد دير يا زود اين امر توي ذوق شما خواهد زد و آن وقت است كه مي فهميد چه كلاهي سرتان رفته!
هيچ وقت يادتان نرود كه در اوايل آشنايي اين مهم نيست كه رفتار طرف مقابل با شما به چه شكل است، مهم اين است كه با چشم باز بتوانيد ببينيد كه، طرف مقابل تان چه رفتاري با اطرافيانش دارد و هرگز تصور نكنيد كه شما هميشه براي او، با ديگران متفاوت خواهيد بود. دير و يا زود، شما هم به ليست افراد عادي تبديل خواهيد شد.
بخش دوم يك ازدواج آگاهانه، اين است كه من دقيقاً به چه دليل وارد اين رابطه مي شوم؟! آيا از تنهايي مي ترسم؟ چون هم سن و سالان من ازدواج كرده‌اند من هم بايد ازدواج كنم؟ سنم بالا مي رود؟ شرايطم در خانواده پدري خوب نيست و من بايد زودتر ازدواج كنم؟ مي خواهم به واسطه اين ازدواج، فقط امنيت مالي به دست بياورم؟ همه اينها آفت‌هاي يك ازدواج آگاهانه هستند.
هم شما و هم طرف مقابلتان، اگر مجردي خوبي نداريد، زندگي مشترك خوبي هم نخواهيد داشت، چون هنوز ياد نگرفته ايد چگونه احساس خوبي داشته باشيد كه حالا در بحث ازدواج بخواهيد اين حال خوب را با همسرتان به اشتراك بگذاريد.
اگر طرف مقابل تان مجردي خوبي ندارد، اوضاع براي شما خطرناك تر هم مي شود. زيرا احتمالاً شما نقش يك ناجي را به عهده خواهيد گرفت و مي خواهيد او را نجات دهيد، در حالي كه در ازدواج، شما نمي توانيد ناجي باشيد، چون دير يا زود احساس ناكامي و قرباني بودن مي‌كنيد.
پس تا اينجا سوالي كه بايد هم خودتان و هم طرف مقابل تان بتوانيد به آن پاسخ دهيد «چرايي ازدواج» است، اما بايد مراقب خطاهاي شناختي در تشخيص برخي مسائل باشيد. يكي از خطاهاي شناختي رايج، مخصوصاً زماني كه مي‌خواهيد برچسبي را به طرف مقابل تان بزنيد، خطاي «همه و هيچ» و يا «صفر و يك» است.
گاهي ممكن است كه ما آدمها با ديدن يك بار عصبانيت فرد مقابل مان، برچسب عصبي بودن به او بزنيم و يا خودمان آنقدر وسواس فكري داريم، كه كمترين رفتار فرد در جهت رعايت بهداشت فردي اش را دال بر وسواس بودن او بگذاريم. بايد بدانيم كه هر رفتار، براي اينكه نياز به درمان و برطرف شدن داشته باشد، بايد تقريباً به طور مداوم و با تعداد دفعات بالا، از فرد سر بزند تا بتوانيم بگوييم مثلاً او فردي عصبي، وسواس و يا پرخاشگر است.
متاسفانه چيزي كه گاهي اتفاق مي‌افتد اين است كه، ما دچار خطاي شناختي همه و هيچ و يا صفر و صد مي شويم. يعني شايد طرف مقابلمان رفتاري را بروز مي‌دهد كه اگر خود ما هم در آن موقعيت خاص قرار داشتيم، با احتمال زيادي، همان رفتار را بروز مي داديم، اما در مورد طرف مقابلمان، اين امر را فراموش مي‌كنيم و با ديدن اولين نشانه، او را روي نقطه ي صد قضاوت مي كنيم.
در حالي كه رفتار انسان ها طيف گونه است و نمي تواند فقط روي دو نقطه صفر يا صد قرار بگيرد. گاهي يك رفتار روي نقطه ، گاهي و گاهي هم مي تواند تعبير و تفسير شود و هر كدام از اين نمره ها، تعبير و تفسير خودشان را دارند.
پس، در يك ازدواج آگاهانه به چند سوال بايد بتوانيد كه پاسخ دهيد: اول اين كه به چه دليل من و طرف مقابلم مي خواهيم ازدواج كنيم؟ و دومين سوال كه از اهميت ويژه‌اي نيز برخوردار است، اين مي باشد كه من و طرف مقابلم تا به امروز چگونه زندگي كرده‌ايم و براي زندگي خود چه كارهايي انجام داده ايم؟
و در آخر مراقب خطاهاي شناختي يا ذهني، در تعبير و تفسير رفتارهاي خود و طرف مقابل تان باشيد تا بتوانيد با ديد واقع بينانه تر و آگاهانه تري دست به انتخاب بزنيد.
مقالات ديگر:‌ سالن عقد شيك هفت تير

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.