تاخت و تاز گراني در بازار لوازم خانگي| آشفته‌بازار لوازم خانگي در شهركرد / مردم به سمساري‌ها‌ روي آورده‌اند

۳۶ بازديد

به گزارش خبرگزاري تسنيم از  شهركرد، تحريم‌ها و بالا رفتن قيمت ارز بهانه‌اي شده تا قيمت‌ها بي‌محابا روندي صعودي داشته باشند و تورم لجام گسيخته در بازار مردم را تحت فشار قرار دهد، از خوراك و پوشاك كه بگذريم شاهد افزايش عجيب و غريب قيمت لوازم خانگي هستيم، عرضه وجود دارد اما مردم ديگر توان خريد ندارند، مردمي كه اين روزها دغدغه‌شان از گراني خيار و مرغ شروع شده و تا التهاب بازار مسكن و خودرو و همچنين لوازم خانگي اين نگراني‌ها ادامه دارد.

گرچه كه بسياري از افراد به سمساري‌ها و استوك فروشي‌ها و دست دوم فروشي‌ها روي آورده و لوازم مورد نياز خود را با قيمتي كمتر تهيه مي‌كنند، در اين ميان بيشتر خانواده‌ها از نظر اقتصادي متوسط رو به پايين علاوه بر تامين مخارج و هزينه‌هاي زندگي بايد به دغدغه جهيزيه و تامين آن را هم به جان بخرند و حتي عده‌اي هستند كه به دليل افزايش قيمت‌ها نتوانستند لوازم نامناسب خود را تعويض كنند.

 افزايش نرخ ارز، التهاب بازار، تبليغات رواني در سطح جامعه، عدم تدبير و نبود كنترل و نظارت درست، موجب شد قيمت‌ها به شدت بالا رود و در اين ميان عده‌اي در بخش توزيع، تعداد زيادي لوازم خانگي خريدند و مثل هميشه از اين افزايش قيمت سود برده‌اند.بخش‌نامه‌هاي ستاد‌ها و شوراهاي مختلف و جلسات به ظاهر كارآمد هيچ كارآمدي نداشته است و اگر قيمت مواد اوليه و نظارت‌ها درست شود شايد بتوان اين لجام گسيختگي قيمت را در بازار لوازم خانگي مهار كرد.

 مردم از افزايش قيمت‌ها خسته شده‌اند

خبرنگار تسنيم با مردم در رابطه با قيمت لوازم خانگي گفت‌وگو كرده است. آقاي بهرامي با بيان اينكه قيمت لوازم خانگي به طرز شگفتي رو به افزايش است، اظهار داشت: قيمت‌ها به شدت افزايش يافته‌اند و حتي ديگر نمي‌توان چند عدد ظرف خريداري كرد، تلويزيون قيمت يك خودرو در سال‌هاي پيش شده و اين تورم‌ها منصفانه نيست.

وي ادامه داد: كدام كالا را در اين كشور سراغ داريد كه چندين برابر افزايش قيمت نداشته است! مردم ديگر از پس مخارج زندگي خود بر نمي‌آيند چه رسد به اينكه فكر خريدن لوازم خانگي به سرشان بزند.

شهروند ديگر آقاي محمودي هم از وضعيت آشفته بازار گلايه داشت و گفت:  من خودم دختر دم بخت داشته و ناتوان در خريد جهيزيه هستم، نمي‌دانم چگونه بايد از پس مخارج زندگي خود بر بيايم چه رسد به اينكه از پس هزينه‌هاي سرسام آور جهيزيه بربيايم.

وي بيان كرد: جوانان در ازدواج خود مانده‌اند و هر آنكه چيزي دارد از قبل داشته است امروز افراد ضعيف جامعه توان خريد هيچ چيز را ندارند و فقط به سختي امرار معاش مي‌كنند، كاش مسئولان به جاي نمايش و ... فكري به حال جامعه كنند.

خانم بياتي هم از كساني است كه مي‌خواهد ازدواج كند و به دنبال خريد جهيزيه است، او از مشكلات و ناهمواري تشكيل زندگي مي‌گويد: مدت 1  سال است كه به دنبال تكميل جهيزيه هستم و امروز كه مي‌گذرد فردا قيمت‌ها تغيير كرده‌اند، در اين يك سال قيمت‌ها نه تنها ثابت نبوده و يا كاهش نداشته بلكه افزايش آن هم روزانه يا ماهانه داشته است.

وي بيان كرد: مشكلات طبقه‌ ضعيف جامعه كم نبود، حالا با افزايش قيمت‌ها و نابساماني وضعيت اقتصادي كشور اين مشكلات دو چندان شده است، مسئولان بايد فكري به حال مردم كنند، كشور غني ايران و اين همه مصيبت براي مردم جاي تعجب دارد.

 كاهش 30 درصدي قدرت خريد مردم و فروش لوازم خانگي

جمشيد كلاهي، رئيس اتحاديه لوازم خانگي شهرستان شهركرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در شهركرد، اظهار داشت: به دليل عدم توانايي مالي مردم و گراني بيش از حد لوازم خانگي، خريد و فروش اين لوازم در استان چهارمحال و بختياري 30 درصد كاهش داشته است.

وي با بيان اينكه كالاي قاچاق ارزان‌تر از كالاهاي قانوني در بازار است و اين ضربه جبران ناپذيري به توليد داخلي مي‌زند‌، افزود: اتحاديه لوازم خانگي هم به اندازه‌ مشاغل ديگر در دوران كرونا آسيب ديده است، در اواخر اسفندماه با شيوع كرونا در اوج فروش، كاسبان را تعطيل كردند و همه دچار زيان شدند.

رئيس اتحاديه لوازم خانگي شهرستان شهركرد گفت: علاوه بر تعطيلي‌هاي متعدد، روزهايي كه اجازه فعاليت مي‌دادند شب‌ها مغازه‌ها بايد زودتر تعطيلي مي‌شد و اين در حالي بود كه اكثر مشتريان لوازم خانگي از ساعت 18 به بعد مراجعه مي‌كردند.

كلاهي بيان داشت: لوازم خانگي از ابتداي سال در ارديبهشت و خرداد تا مهرماه، 40 درصد افزايش قيمت داشتند اما اين افزايش قيمت در آبان ماه متوقف شد و از  آذر ماه هم قيمت‌ها شيب نزولي پيدا كردند، در حال حاضر قيمت لوازم خانگي روند كاهشي دارد اما آينده‌ آن مشخص نيست.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر قيمت اجناس ثابت بماند و فروشندگان نگراني بابت افزايش قيمت نداشته باشند و همچنين شركت‌ها به راحتي جنس را در اختيار آن‌ها بگذارند، بازاريان مي‌توانند لوازم خانگي را قسطي و با قيمت كمتري عرضه كنند و اين مي‌تواند به مردم در خريد كمك كند.

مقالات بيشتر:سمساري حكيميه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.