ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي

۳۹ بازديد

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي


ستون فقرات گردن از ۷ مهره ساخته‌شده است. بين اين مهره‌ها ديسك بين مهره‌اي قرار دارد كه وظيفه‌اش حفظ انعطاف استخوان‌هاي كمر است.
ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي
ستون فقرات گردن از ۷ مهره ساخته‌شده است. بين اين مهره‌ها ديسك بين مهره‌اي قرار دارد كه وظيفه‌اش حفظ انعطاف استخوان‌هاي كمر است. ديسك‌ها ساختارهاي انعطاف‌پذير و نرمي هستند و شامل يك پوسته سخت در بيرون و ماده نرم و ژل‌مانند در درون است. ديسك‌ها نوع خاصي از بافت غضروفي هستند كه استخوان‌هاي ستون فقرات را به همديگر وصل مي‌كنند و به‌عنوان ضربه‌گير عمل مي‌كنند. وظيفه ديگر ديسك جلوگيري از برخورد مهره‌ها روي يكديگر در هنگام راه رفتن است. با بالا رفتن سن تحليل ديسك شروع‌شده و اين اتفاق باعث ظهور درد و پارگي ديسك‌ها خواهد شد. درمان ديسك گردن با فيزيوتراپي يكي از راحت‌ترين، بي‌خطرترين و كم‌هزينه‌ترين روش است و استفاده از دستگاه فيزيوتراپي خانگي باعث مي‌شود اين كار به مراتب آسان‌تر شود.

فتق ديسك گردن چگونه به وجود مي‌آيد و چه علائمي دارد؟

ديسك گردن و علائم آن را جدي بگيريد!
هشدار درباره فعاليت فيزيوتراپيست‌هاي قلابي
پارگي ديسك به خاطر ترك خوردن و آسيب بخش خارجي ديسك به وجود مي‌آيد و سبب مي‌شود مواد نرم ديسك خارج‌شده و وارد ستون فقرات و فضاي بين مهره‌ها شوند. اين اتفاق سبب مي‌شود كه به اعصاب مركزي در ستون فقرات فشار واردشده و باعث بروز درد و فشار در گردن، كتف و بازوها شود.

يكي از علائم بسيار شايع بيرون‌زدگي ديسك گردن، درد گردن است. درد در قسمت گردن به وجود آمده اما فشرده شدن اعصاب در ناحيه ستون فقرات سبب مي‌شود كه درد به شانه و بازوها انتشار پيدا كند. درد بازو با تير كشيدن يك قسمت از بازو و انتشار آن به‌طرف دست احساس بروز مي‌يابد. همچنين زماني كه اعصاب بازو به خاطر فتق ديسك گردن فشرده مي‌شود سبب بروز ضعف عضلاني، سوزن سوزن شدن و بي‌حسي در بازو مي‌شود. اگر تنها يك ديسك درگير شده باشد درد حاصل از آن در يك بازو بروز در قسمتي حس مي‌شود كه اعصاب بيشتري داشته باشد و علتش اين است كه ديسك به يك‌طرف بيرون مي‌زند؛ اما زماني كه چند ديسك دچار فتق شوند درد در هر دو بازو حس خواهد شد. فتق ديسك در طرفين شيوع بيشتري از وسط گردن دارد. بيرون‌زدگي در ديسك‌هاي بزرگ به علت محدود شدن فضا براي طناب نخاعي باعث تنگ شدن كانال نخاعي گردن مي‌شود كه اين امر باعث بروز علائم ديگري شده و حتي ممكن است به طناب نخاعي فشار واردشده و سبب بروز نشانه‌هاي اسپاسم در بازو گردد و يا حتي بر عملكرد پاها و مثانه اثر بگذارد. اگر مدت‌زمان زيادي از بروز فتق ديسك گردن بگذرد باعث ضعف عضلاني و آرتروز عضلات درگير و درنهايت بي‌حسي پوست مي‌شود.

راه‌هاي تشخيص ديسك گردن
بيرون‌زدگي ديسك گردن را با معاينه فيزيكي گردن و بازوها مي‌توان تشخيص داد. پزشك گردن بيمار را ازنظر دامنه حركتي، انعطاف‌پذيري و واكنشي كه نشان مي‌دهد بررسي مي‌كند تا مشخص كند ريشه‌هاي عصبي و نخاع بيمار تحت تأثير بيرون‌زدگي ديسك گردن قرارگرفته است يا نه؟ همچنين پزشك ممكن است آزمايش پاراكلينيكي تجويز كند كه شامل راديوگرافي، سي‌تي‌اسكن و ام آر آي (MRI) است. همچنين امكان دارد پزشك الكتروميوگرام را هم‌جهت بررسي وضعيت عصب‌هاي آسيب‌ديده تجويز كند.

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي
]

فيزيوتراپي يكي از بهترين روش‌هاي درمان انواع مختلف فتق ديسك‌ها هستند. چند روش درماني فيزيوتراپي را به‌صورت خلاصه براي شما مي‌آوريم.

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي به روش ليزر (Laser Therapy)
ليزر سرد يا ليزر با سطح انرژي كم 70 درصد از دردهاي حاد گردني را درمان مي‌كند. ليزر سرد (LLLT) هم دردهاي خفيف و هم دردهاي مزمن گردن را تسكين مي‌دهد.

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي به روش تراكشن Traction
در اين روش درمان ديسك گردن، پزشك ستون فقرات بيمار را به حركت درمي‌آورد تا بيمار درد گردن كمتري را احساس كند. اين كار را ممكن است با دست يا با دستگاه مكانيكي تراكشن انجام شود.

كشش مفصل باعث مي‌شود كه فاست‌هاي بين مهره‌اي بر روي همديگر بلغزند و درنتيجه جريان خون افزايش‌يافته و فشاري كه بر روي نخاع آمده كم شود. همچنين تراكشن باعث كم شدن مواد شيميايي كه در اثر التهاب ديسك گردن به وجود آمده شده و درنهايت، باعث كاهش درد مي‌شود.

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي به روش ماساژ
مالش دادن، ماساژ و واردكردن ضربات كنترل‌شده باعث تحريك گردش خون شده و درنهايت باعث افزايش جريان اكسيژن و مواد مغذي به محل درد شده و باعث كمك به عضله‌ها در حذف مواد زائد اسيدلاكتيك مي‌شوند. اسيدلاكتيك باعث گرفتگي و گردن درد مي‌شود.

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي به روش اولتراسوند و دستگاه فيزيوتراپي خانگي
در اين روش درماني پوست ناحيه آسيب‌ديده به روش الكتريكي تحريك مي‌شود كه درنتيجه آن درد قطع‌شده و تبديل به حس سوزن سوزن شدن مي‌شود.

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي در منزل
فيزيوتراپي گردن بهترين روش درماني براي درد گردن است. فيوتراپيستيا يكي از اعضاي خانواده بيمار با آموزش صحيح استفاده از يخ، گرما، تحريك الكتريكي و ورزش‌هاي مختلف به كم شدن درد گردن بيمار كمك مي‌كند. براي اين كار بايد در مرحله اول پزشك به‌طور كامل مشكل را ارزيابي كند و سپس برنامه درماني مناسب را تجويز كند.

فيزيوتراپي ديسك گردن در خانه شامل: كشش مفاصل، ماساژ، روش ضربه‌اي، گردنبندهاي طبي، استفاده از الكتروتراپي و تمرين‌هاي ورزشي مناسب بيمار است.

اهداف فيزيوتراپي ديسك گردن در منزل شامل كاهش درد، تقويت عضلات سر و گردن، افزايش دامنه حركت، جلوگيري از عود مجدد ديسك است.

مدت‌زمان درمان ديسك گردن به روش فيزيوتراپي

ديسك گردن و درمان آن با فيزيوتراپي در عين بي‌خطر بودن و نداشتن عوارض ساير روش‌هاي درماني يك روش درماني زمان‌بر و طولاني بوده و بيمار بايد در طول درمان صبور بوده و به‌صورت مداوم و منظم درمان خود را پيگيري كرده و نصفه‌كاره آن را رها نكند. بزرگ‌ترين مزيت درمان ديسك گردن به روش فيزيوتراپي غيرتهاجمي بودن آن و بدون عارضه بودنش نسبت به درمان دارويي و جراحي است اما بايد بپذيريم كه هر روش خوبي ممكن است ايراد و اشكالي نيز داشته باشد. هرچند درمان‌هاي ديگر بيرون‌زدگي ديسك هم زمان‌بر هستند و هيچ روش صددرصدي در درمان آن نداريم.

نتيجه‌گيري


بيماري ديسك گردن يكي از بيمارهاي شايع حركتي به‌خصوص براي دندان‌پزشكان و آرايشگران بوده بهترين راه درمان آن درمان فيزيولوژي است. امروزه دستگاه‌هاي فيزيولوژي مناسب درمان بيمارهاي حركتي مشابه ازجمله ديسك كمر، زانو درد، آرتروز شانه، عوارض بعد از سكته قلبي و سكته مغزي به‌راحتي به بيماران عرضه مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.