طرز مصرف سياه‌دانه

۵۰ بازديد

تبيان:سياه‌دانه يك گياه است كه بيش از دو هزار سال سابقهٔ مصرف در طب سنتي را دارد. از سياه‌دانه براي درمان سردرد، دندان‌درد، گرفتگي بيني و كرم‌هاي روده، چشم صورتي، آبسه و انگل استفاده مي‌شود. امروزه سياه‌دانه براي درمان عوارض مربوط به سيستم گوارش از جمله قولنج، نفخ، اسهال، اسهال خوني، آلرژي، سرفه، برونشيت، آمفيزم، آنفلوانزا، آنفلوانزاي خوكي و احتقان سينه نيز كاربرد دارد.

سياه‌دانه مي‌تواند فشارخون و كلسترول را پايين بياورد، ضدسرطان است و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. از تركيب سياه‌دانه با سيستئين، ويتامين E و زعفران به‌عنوان دارويي به نام سيس پلاتين براي تسكين عوارض جانبي ناشي از شيمي‌درماني استفاده مي‌شود.

برخي از افراد از روغن سياه‌دانه به طور مستقيم روي پوست جهت تسكين درد مفاصل (روماتيسم)، سردرد و برخي از عوارض پوستي استفاده مي‌كنند. در آشپزي و انواع غذاها از سياه‌دانه به‌عنوان ادويه و طعم‌دهنده نيز استفاده مي‌‌شود.

 مقالات بيشتر:گل فروشي سعادت آباد

سياه‌دانه سرشار از آنتي‌اكسيدان

سياه‌دانه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست. حتماً مي‌دانيد آنتي‌اكسيدان‌ها تركيباتي هستند كه از سلول‌ها در برابر آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كنند. آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند التهاب را كاهش دهند و از بروز بيماري‌هايي مانند بيماري قلبي، آلزايمر و سرطان پيشگيري كنند. سياه‌دانه غني از تيموكوئينون است كه يك آنتي‌اكسيدان بالقوه بوده و خواص ضدالتهابي دارد. مطالعات نشان داده‌اند اين تركيب قوي مي‌تواند از سلامت مغز محافظت كرده و به درمان انواعي از سرطان‌ها كمك نمايد.

سياه‌دانه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست. حتماً مي‌دانيد آنتي‌اكسيدان‌ها تركيباتي هستند كه از سلول‌ها در برابر آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كنند. آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند التهاب را كاهش دهند و از بروز بيماري‌هايي مانند بيماري قلبي، آلزايمر و سرطان پيشگيري كنند

سياه‌دانه مفيد در درمان آسم

آسم يك عارضهٔ مزمن است كه در آن ديوارهٔ راه‌هاي هوايي ملتهب شده و عضلات اطراف آن منقبض شده و باعث مي‌شود فرد به‌سختي نفس بكشد.

مطالعات نشان داده‌اند روغن سياه‌دانه و خصوصاً تيموكوئينون موجود در روغن سياه‌دانه مي‌تواند با كاهش التهاب و شل كردن عضلات راه‌هاي هوايي، علائم آسم را تسكين بدهد.

سياه‌دانه و كمك به كاهش وزن

تحقيقات نشان مي‌دهد روغن سياه‌دانه مي‌تواند براي كاهش شاخص توده بدني (BMI) در افراد چاق، كساني كه سندرم متابوليك يا ديابت نوع دوم دارند مفيد باشد.

سياه‌دانه مفيد براي سلامت پوست و مو

روغن سياه‌دانه علاوه بر مصرفي كه در طب سنتي دارد به‌صورت موضعي نيز مي‌تواند به درمان انواع عوارض پوستي كمك كرده و پوست را آب‌رساني كند. تحقيقات نشان مي‌دهد روغن سياه‌دانه به دليل خواص ضدالتهابي و آنتي‌ميكروبي كه دارد در درمان عوارض پوستي مانند آكنه، اگزما، خشكي پوست و پسوريازيس مفيد است.

 

چطور از سياه‌دانه استفاده كنيم؟

از سياه‌دانه به روش‌هاي مختلفي مي‌توان به‌عنوان دارويي گياهي استفاده كرد:

. سياه‌دانه را همين‌طوري كه هست بجويد و بخوريد.

. سياه‌دانه را پودر كرده و با آب يا عسل و يا روغن تركيب كرده و بخوريد.

. سياه‌دانه را با آب بجوشانيد و به‌صورت چاي بخوريد.

. روغن سياه‌دانه را بگيريد و آن را بخوريد يا به‌صورت موضعي استفاده كنيد.

خواص آنتي‌بيوتيكي قوي ناشي از مواد مغذي و آنزيم‌هاي موجود در عسل طبيعي در تركيب با ويژگي‌هاي بيواكتيو سياه‌دانه، معجوني بسيار تأثيرگذار است.

بهترين روش استفاده از سياه‌دانه همراه با عسل چيست؟

بهترين راه مصرف سياه‌دانه با عسل، تركيب آن با آب است. آب، مواد مغذي زندهٔ عسل خام را فعال كرده و اثرات آن در داخل بدن را چندبرابر مي‌كند. ضمناً وقتي سياه‌دانه را به‌صورت طبيعي و نه فرآوري شده مصرف مي‌كنيد بدنتان مي‌تواند تمام تركيبات بيواكتيو آن را به‌راحتي جذب كند.

يك قاشق مرباخوري عسل ارگانيك و طبيعي را در يك ليوان آب گرم (نه داغ) حل كنيد. يك قاشق مرباخوري سياه‌دانه را پودر كرده و به تركيب آب و عسل اضافه نماييد. سي دقيقه قبل از صبحانه با معده خالي آن را بنوشيد. اگر دوست داشته باشيد مي‌توانيد دو قاشق غذاخوري سركه سيب هم به اين تركيب اضافه كنيد.

بعد از نوشيدن تركيب آب و عسل و سياه‌دانه ۳۰ دقيقه صبر كنيد تا كاملاً جذب بدنتان شود و سپس صبحانه بخوريد. مخلوط عسل با آب گرم بيشتر و بهتر روي بدنتان اثر مي‌گذارد تا عسل خالي يا عسل با مواد غذايي ديگر.

مقالات ديگر:محضر عقد شيك غرب تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.