درمان علائم آلزايمر با گياهان

۵۷ بازديد

چه عاملي باعث كاهش روند آلزايمر مي‌شود؟

محققان ايراني با استفاده از گياه بادرنجبويه، دارويي براي درمان آلزايمر توسعه داده‌اند كه علائم آن را كاهش مي‌دهد.

به گزارش مشرق، آلزايمز يا بيماري فراموشي شايع‌ترين نوع زوال عقل است و نوعي اختلال عملكرد مغزي به شمار مي‌رود كه در آن توانايي ذهني بيمار به آرامي تحليل مي‌رود. در اثر اين بيماري ارتباط خودآگاه با ناخودآگاه براي استخراج اطلاعات و افكار به تدريج ضعيف و ضعيف‌تر مي‌شود. اختلال حافظه معمولاً به آرامي ايجاد مي‌شود، در ابتدا فراموشي تنها به اتفاقات و آموخته‌هاي اخير محدود مي‌شود اما با مرور زمان و پيشروي تخريب آلزايمر به سمت عقب مغز، خاطرات قديمي نيز آسيب مي‌بينند.

مقالات بيشتر:گلفروشي پونك

اختلالات حافظه و روند افكار بيمار مبتلا به آلزايمر به عملكردهاي اجتماعي و شخصي وي آسيب مي‌رساند كه اين امر مي‌تواند منجر به افسردگي، پرخاشگري و عصبانيت در بيمار شود. علائم اوليه اين بيماري شامل از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به ويژه حافظه موقت مي‌شود، با پيشرفت بيماري علائمي مانند از دست دادن قدرت تشخيص زمان، قدرت تكلم و گوشه‌گيري در بيمار بروز مي‌كند و درنهايت ناراحتي‌هاي تنفسي منجر به مرگ بيمار مي‌شود. آلزايمر حدود ۲۰ سال پيش از ظهور علائم اوليه شروع مي‌شود و مرگ بيمار پنج تا ۱۰ سال پس از بروز علائم اتفاق مي‌افتد.

الهام از گياهان دارويي براي ساخت دارو

تاكنون روش قطعي براي درمان آلزايمر كشف نشده و تنها روش‌هايي براي كاهش سرعت پيشروي و كاهش بروز علائم اين بيماري توسعه داده شده است. محققان ايراني نيز با الهام از دانش بومي و كهن ايران دارويي گياهي توسعه داده‌اند كه بروز علائم آلزايمر را در بيماران به طور قابل‌توجهي كاهش مي‌دهد. اين دارو با استفاده از عصاره بادرنجبويه ساخته مي‌شود و اثرگذاري قابل‌توجهي در كنترل آلزايمر دارد.

به گفته حورا اموزگار، دكتر داروساز و متخصص فني شركت توليدكننده اين دارو؛ «اين محصول به شكل كپسول به بازار عرضه مي‌شود، هر كپسول حاوي عصاره خشك برگ گياه بادرنجبويه بوده و قيمت هر بسته اين محصول نيز حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. بيماران حداقل بايد چهار ماه از اين دارو استفاده كنند تا شاهد اثربخشي آن باشند. اين دارو براساس نتايج به دست آمده از كارآزمايي باليني روي بيماران مبتلا به آلزايمر مجوز توليد گرفته است.»

بادرنجبويه؛ معجزه‌اي براي آلزايمر

در اين آزمايش باليني ۴۲ بيمار مبتلا به آلزايمر (شامل ۱۸ زن و ۲۴ مرد) خفيف تا متوسط در رنج سنجي ۶۵ تا ۸۰ سال شركت كردند و كپسول عصاره بادرنجبويه را به مدت چهار ماه مصرف كردند، گروه كنترل نيز در اين مدت دارونما مصرف كردند. محققان ايراني در پايان دوره چهار ماهه شاخص‌هاي فراموشي و فعاليت‌هاي شناختي بيماران را بررسي كردند و به اين نتيجه رسيدند آلزايمر افرادي كه از داروي گياهي بادرنجبويه استفاده كرده‌اند در مقايسه با افرادي كه دارونما استفاده مي‌كردند بهتر كنترل شده است.

به گفته آموزگار؛«براي بسياري از افراد اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا به جاي كپسول از دمنوش بادرنجبويه استفاده نشود؟ در دمنوش پودر يا برگ خشك گياه براي ۱۰ تا ۱۵ دقيقه درون آب جوش ريخته مي‌شود، بنابراين ميزان ماده موثر آزاده شده در آن بسيار ناچيز است. در ساخت اين داروي گياهي از عصاره گياه بادرنجبويه استفاده مي‌شود و پس از مصرف كپسول تمام ماده موثر جذب بدن بيمار مي‌شود. در عصاره‌گيري از يك كيلو گياه حدود ۱۰۰ گرم عصاره درمي‌آيد، بدين‌ترتيب غلظت ماده موثر بسيار بالاست، اين ميزان در دمنوش وجود ندارد و درنتيجه اثربخشي آن در مقايسه با كپسول بسيار ناچيز است.»

مزاياي داروي ايراني چيست؟

براساس نتايج كارآزمايي باليني، اضطراب و تحريك‌پذيري در افرادي كه داروي گياهي ايران‌ساخت را مصرف كرده بودند نيز در مقايسه با گروه كنترل كاهش قابل‌توجهي داشته است. همانطور كه گفته شد آلزايمر درمان قطعي ندارد اما اين دارو نه‌تنها علائم بيماري را كاهش مي‌دهد بلكه سبك زندگي بيماران را براي آنها راحت‌تر مي‌كند. اين دارو هيچ ضرر و عوارض جانبي براي بيماران ندارد و علائم آزاردهنده آلزايمر را نيز كمتر مي‌كند. مصرف كپسول گياهي بادرنجبويه اثرات آرامبخش، ضدباكتري و ضداسپاسم براي بيماران به همراه دارد. كپسول بادرنجبويه نوعي مكمل است و مانند مكمل‌هاي ديگر درمان قطعي براي بيماري به شمار نمي‌رود. درواقع اين داروي گياهي روند پيشرفت بيماري را كند مي‌كند، بروز علائم را كاهش مي‌دهد و درنتيجه زندگي بيمار تا حدي آسان‌تر مي‌شود.

منبع:صدآنلاين

مقالات ديگر:وكيل حقوقي در اروميه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.