۲۵ سال ديگر جمعيت استان اصفهان سالمند خواهد شد

۵۵ بازديد

اصفهان- ايرنا- مديركل ثبت احوال استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۲۵ عمر پنجره طلايي جمعيت اصفهان به پايان مي‌رسد و ۳۰ درصد جمعيت استان سالمند خواهند بود در حالي كه زيرساخت‌هاي لازم براي اين جمعيت سالمند موجود نيست و بايد اين زيرساخت‌ها ايجاد شود.

به گزارش ايرنا، حسين غفراني كجاني روز پنجشنبه در ديدار با استاندار اصفهان افزود: افق سالمندي و پيري جمعيت كه بايد در سال ۱۴۰۴ آغاز مي‌شد هم اكنون در شهرستان اردستان، بوئين و مياندشت و خوانسار آغاز شده است.

وي افزود :  ۲۰ درصد جمعيت استان نابارور هستند و اين درحالي است كه ناباروري در چهار مرحله و تنها با هزينه هاي سرسام آور قابل درمان است.

غفراني كجاني افزود: نرخ ناخالص ولادت در شهر اصفهان ۱۱ در هزار نفر و در سيستان و بلوچستان ۲۹ در هزار بوده است و اين يك تهديد براي اصفهان است.

وي بيان كرد: هم اكنون كشورهاي همسايه و حوزه خليج فارس نرخ ولادت بالايي نسبت به كشور دارند.

مدير كل ثبت احوال استان اصفهان ادامه داد: سياست‌هاي غلط بازدارنده جمعيت موجب سقوط جمعيت در دهه هفتاد و آغاز نگراني‌ها در زمينه جمعيتي شد.

وي تصريح كرد: در هشتمين سرشماري نفوس و مسكن كشور در سال ۹۵ نرخ رشد جمعيت در استان اصفهان به ۰.۹۷ درصد رسيد.

مقالات بيشتر:بهترين مشاور و روانشاس تهران

وي با اشاره به اينكه ۵۱ درصد جمعيت استان اصفهان  را مردان و ۴۹ درصد را بانوان تشكيل مي‌دهد، افزود: ۱۲ درصد از جمعيت استان در روستاها و ۸۸ درصد مابقي در شهرها زندگي مي‌كنند كه اين موضوع نيز يكي از نگراني‌هاي موجود است.

غفراني خاطرنشان كرد: عمده نگراني مردم استان اصفهان در نظرسنجي‌هاي ثبت احوال همواره مسائل اقتصادي بوده است.

وي به تصويب و ابلاغ طرح فرزندآوري و حمايت از خانواده با تلاش مجلس شوراي اسلامي در سال جاري اشاره و عنوان كرد: دستگاه هاي اجرايي مربوطه بايد به وظايف قانوني خود در قبال اجرايي شدن اين قانون به صورت جدي عمل كنند.

مدير كل ثبت احوال استان اصفهان اظهارداشت: ۲۲ مانع براي فرزندآوري و تشكيل خانواده شناسايي و بسته هاي تشويقي اقتصادي خوبي براي اين امر در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به بي توجهي دولت‌هاي گذشته در امر تشويق به فرزندآوري تاكيد كرد: بين پنج تا هشت سال براي جبران بخشي از فرصت‌هاي سوخته در زمينه پويايي جمعيت زمان داريم.

غفراني گفت: دو سوم جمعيت استان جمعيت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و يك سوم جمعيت زير ۱۵ سال و بالاي ۶۴ سال هستند.

افزايش جمعيت سالمند در استان اصفهان نگران كننده است

مقالات ديگر:بهترين آسايشگاه سالمندان تهران

 

وي افزود: از سال ۱۳۶۵ تاكنون جمعيت زير ۱۵ سال تا ۵۰ درصد كاهش و جمعيت بالاي ۶۴ سال بيش از ۲ برابر شده است.

 

غفراني كجاني درباره كارت ملي هوشمند نيز گفت: در سال‌هاي اخير با موانعي در راه توليد كارت ملي مواجه بوديم كه هنوز رفع نشده است اما اميدواريم دولت سيزدهم در اين زمينه ثبت احوال را ياري كند.

 

مدير كل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اينكه تاكنون ۹۸ درصد از مردم استان اصفهان براي دريافت كارت ملي هوشمند ثبت نام كرده‌اند بيان كرد: از چهار ميليون و ۱۷۰ هزار نفر جمعيت هدف؛ چهار ميليون و ۵۰ هزار نفر ثبت نام خود را تكميل كرده اند.

 

وي به وظايف ثبت احوال در امر انتخابات و احراز صلاحيت كانديداها اشاره كرد و گفت: صدور شناسنامه براي فرزندان مادران ايراني و خارجي نيز يكي از معضلات استان در سال‌هاي گذشته بود ولي پس از تصويب طرح در مجلس و از سال گذشته تاكنون با صدور تابعيت، ۱۲۰۰ شناسنامه براي اين افراد شناسنامه صادر مي‌شود.

 

غفراني افزود: در راستاي تكريم ارباب رجوع و تسهيل امور ثبت احوال و كاهش مراجعات به صورت هدفمند، فعاليت‌هاي اين اداره كل به ۸۱ دفتر  پيشخوان برون‌سپاري و به ادارات تابعه تفويض اختيار شده است.

 

وي به حضور در چادر عشاير پشت كوه در سال ۹۸ و راه اندازي سامانه سيار كارت ملي هوشمند و كاهش طي مسافت ۱۲۰ كيلومتري توسط عشاير براي دريافت كارت ملي اشاره كرد.

 

مدير كل ثبت احوال استان اصفهان خاطرنشان كرد: در منطقه حصه نيز ۱۳۰ نفر از افراد بي‌هويت و بدسرپرست شناسايي و در زندان اصفهان نيز مراحل ثبت نام كارت ملي هوشمند براي زندانيان انجام شد.

 

سوم دي در تقويم جمهوري اسلامي ايران به روز ثبت احوال نام گذاري شد؛ در اين روز  در سال  ۱۲۹۷ اولين شناسنامه ايراني صادر شد. شناسنامه اي كه صاحب آن دختري به نام فاطمه بود و صاحب شماره شناسنامه يك شد تا اين روز براي هميشه روز ثبت احوال در ايران نام بگيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.