مجبور شدند سازشان را بفروشند

۳۳ بازديد

دنياي‌اقتصاد : علي حسين‌زاده، آهنگساز جواني است كه با چهره‌هاي سرشناس بسياري همكاري كرده و برخي قطعاتش به حافظه مردم راه يافته است. اين آهنگساز معتقد است، در موسيقي ايران، خواننده‌سالاري وجود دارد و ديگر عوامل توليد اصلا ديده نمي‌شوند. آنچه مي‌خوانيد گفت‌وگوي كوتاهي است با اين آهنگساز.

  شما از آهنگسازان فعال موسيقي پاپ در سال‌هاي اخير به حساب مي‌آييد و با خواننده‌هاي زيادي سابقه همكاري داريد. چرا آ‌ن‌قدر كه كار كرده‌ايد، ديده نشده‌ايد؟

اين پاسخ را به چند بخش تقسيم مي‌كنم. بخش اول اينكه متاسفانه ما مشكل خواننده‌سالاري داريم. اين اتفاق باعث شده است تا هيچ‌گاه عوامل تهيه به‌درستي معرفي نشوند و تنها به خواننده‌ها توجه شود، در صورتي كه خواننده نيز بخشي از مرحله توليد را پيش مي‌برد و نمي‌توان تعيين كرد كه نقش چه كسي مهم‌تر و پررنگ‌تر است؛ چون از آهنگساز و ترانه‌سرا كه شروع‌كننده يك اتفاق موسيقايي هستند تا نوازندگان كه به قطعه جان مي‌دهند و تنظيم‌كننده كه وظيفه هدايت تمام پارت‌هاي ملودي را در مسير درست دارد، يك نقش را براي اجراي درست يك قطعه ايفا مي‌كنند. بخش دوم به جاي خالي رسانه حرفه‌اي در عرصه موسيقي برمي‌گردد. وقتي رسانه‌ حرفه‌اي وجود نداشته باشد، نقدي هم وجود نخواهد داشت. در اين صورت، آثار ضعيف با محتواي نامطلوب هم مي‌توانند ميدان‌داري كنند و به سليقه موسيقايي مردم هجوم ببرند. بخش سوم هم به جفاي برخي از خوانندگان برمي‌گردد؛ يعني وقتي آهنگ موفقي را مي‌خوانند، براي معرفي آهنگساز و عوامل تلاشي نمي‌كنند.

مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي غرب تهران

  موسيقي در دوران كرونا از لحاظ اقتصادي با چه چالش‌هايي روبه‌رو شد؟

موسيقي از لحاظ اقتصادي در اين سال‌ها با مشكلات فراواني روبه‌رو بود، اما كرونا تير خلاص را زد. تعدادي از فعالان عرصه موسيقي مي‌توانستند با برگزاري كنسرت امرار معاش كنند، اما در اين دوسال، همان هم از بين رفت. موزيسين‌ها هم مثل خيلي‌هاي ديگر كه كار هنري انجام مي‌دهند، شرايط سختي را مي‌گذرانند. من در اين مدت دوستاني را ديده‌ام كه براي گذران زندگي مجبور شده‌اند سازشان را بفروشند تا زندگي‌شان در يك مقطع بگذرد. اين شايد براي يك موزيسين تلخ‌ترين اتفاقي باشد كه مي‌تواند رخ دهد.

  حيات موسيقي مثل خيلي چيزها اكنون در فضاي مجازي جريان دارد؟ آسيب‌ها و مزاياي اين اتفاق چيست؟

يكي از مزاياي فضاي مجازي، زودتر پخش شدن و شنيده شدن آهنگ است. حالا ديگر مخاطب‌ها موزيسين‌ها را در شبكه‌هاي مجازي دنبال مي‌كنند و به محض اينكه يك اثر منتشر مي‌شود، آن را دانلود مي‌كنند. متاسفانه در ايران قانون كپي‌رايت رعايت نمي‌شود و همين مساله باعث پايمال شدن حقوق ناشر و هنرمند مي‌شود. در اين ميان، باز هم نبود رسانه حرفه‌اي خيلي به موسيقي ضربه زده است.  با اين حال، فضاي مجازي فرصت ارتباط با مخاطبان را به وجود آورده و همين خيلي اتفاق مهمي است و موزيسين مي‌تواند به‌طور مستقيم خودش را در معرض قضاوت مردم قرار دهد.

مقالات ديگر:دفتر ازدواج پونك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.