دوري دانش‌آموزان از اجتماع موجب توقف يا كاهش رشد اجتماعي آنان مي‌شود

۴۱ بازديد

شيراز (پانا) - يك روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به پيامدهاي رواني دوران شيوع بيماري كرونا بر دانش‌آموزان، گفت از ابتداي شيوع كرونا و قرنطينه و كنارهم قرار گرفتن طولاني مدت اعضاي خانواده و مشكلات اقتصادي و كسادي كسب و كارها، همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، فشار رواني بر اجتماع و وارد شدن صدمات روحي به خانواده‌ها و دانش‌آموزان افزايش يافت.

وي، افزود: آسيب‌هاي رواني دوران كرونا بيشتر متوجه نوجواناني است كه در حال گذر از مرحله كودكي و ورود به نوجواني هستند، اين دسته از دانش‌آموزان آسيب بيشتري ديده‌اند كه مي‌توان گفت در پساكرونا مشكلات آنان بيشتر بروز مي‌كند.

وي تفكيك عمده دوران كودكي از نوجواني را صميميت فرد با گروه همسالان خود دانست و افزود: كرونا موجب شد جامعه نسبتا امن آموزشي كه ارتباط با همسالان را تسهيل مي‌كرد، تعطيل شود و نداشتن حضور فيزيكي در فضاي آموزشي به ويژه براي افراد برون‌گرا موجب بروز كج خلقي‌ شده است و از طرفي سوق دادن افراد به فضاي مجازي و پناه بردن آنان به اين فضا، تبديل به يك اعتياد شد كه توجه به آن ضروري است.

اين پزشك روانشناس، آسيب‌هاي پناه بردن به فضاي مجازي را غيرقابل جبران برشمرد و افزود: دوري دانش‌آموزان از اجتماع موجب توقف يا كاهش رشد اجتماعي آنان مي‌شود كه عوارض آن در پساكرونا به طور كامل بروز مي‌كند.

مقالات بيشتر:روانشناس جنت آباد

رفاهي با تاكيد بر اينكه كودكان و نوجوانان به دليل خصوصيات فردي و رشدي خود، توان مراقبت از خود را ندارند و قدرت درك و تحليل آنان نسبت به بزرگسالان كمتر است، گفت: در تحقيقات اخير نشان داده شده است كه در دوران كرونا و افزايش فشارهاي رواني آن و استفاده از فضاي مجازي «وسواس، ترس و اضطراب» را براي نوجوانان به همراه داشته است.

وي ادامه داد: نتايج تحقيقات روي ۵۹ هزار دانش‌آموز ايسلندي نشان داد كه دختران در اين فضا آسيب‌پذيرتر بوده‌اند و در همين راستا پيش‌بيني روانشناسي كودك و نوجوان اين است كه جوامع با يك پاندوني رواني در بين نوجوانان مواجه مي‌شوند كه يكي از نشانه‌هاي آن «نفي» و پرخاشگري و عصيان‌گري در بين نوجوانان است.

اين استاد دانشگاه افزود: دو گروه نقش مهمي در پيشگيري يا مزمن شدن اين شرايط براي افراد دارند كه يكي از آنها خانواده است كه از طريق آشنايي با مشكلات و جدي گرفتن نشانه‌ها در فرزندانشان و اقدام به موقع مشاوره‌اي مي‌توانند در پيشگيري و جلوگيري از مزمن شدن حالات روحي و رواني اين فشارها نقش داشته‌ باشند.

رفاهي ادامه داد: خانواده‌ها مي‌توانند با مشاركت دادن دانش‌آموزان در كلاس‌هاي هنري و كلاس‌هاي غيردرسي، خودداري از طعنه زدن و نصيحت كردن مداوم و مقاومت فرزند خود در عصيان‌گري را كاهش دهند.

وي، آموزش مهارت حرف زدن، كنترل احساسات و عواطف، كنترل خشم را مواردي دانست كه آموزش و پرورش مي‌تواند با آموزش آن نقش مهمي در كاهش فشار رواني دانش‌آموزان داشته باشد.

رئيس دفتر مبارزه با مواد مخدر بهزيستي فارس نيز در ادامه با اشاره به تعريف‌ سواد رسانه، به بحث آسيب‌هاي رواني در رسانه پرداخت و گفت: اعتياد بر سه نوع آشكار، پنهان و اينترنتي است و در اعتياد آشكار فرد به مصرف مواد گرايش دارد و در اعتياد پنهان فرد با خوردن يك سري قرص‌ها معتاد است، ولي اعتياد او براي سايرين مشخص نيست.

قدرت‌اله محكم با اشاره به ويژگي‌هاي اعتياد اينترنتي و مجازي گفت: در آينده معتاداني داريم كه مصرف آنان به جاي مواد «گيگ» است.

وي علايم اعتياد اينترنتي را 5 مورد برشمرد و افزود: «تحمل» نشانه اول آن است كه افزايش مدت زمان استفاده از فضاي مجازي نشانه آن است و اگر ميزان مصرف فرد در طول زمان افزايش يابد، نشانه اعتياد است.

وي پرخاشگري و ناله كردن در زمان قطع اينترنت را نشانه دوم اعتياد مجازي عنوان كرد و افزود: «جايگزين» به اين معنا كه اگر فرزند ما براي كاهش احساس ياس و نااميدي و استرس خود از رايانه استفاده كند از نشانه‌هاي رفتن به سمت اعتياد است و در واقع او اينترنت و فضاي مجازي را جايگزين پدر، مادر، مشاوره گرفتن و ساير مهارت‌هاي ارتباطي خود كرده است كه مي‎‌توان اين را از نشانه‌هاي سوم برشمرد.

وي «شروع به دروغ گفتن» و «زدن» از وقت خواب، بيرون رفتن، زندگي و غيره را از نشانه‌هاي چهارم و پنجم اعتياد به فضاي مجازي در افراد عنوان و اظهار كرد: اگر فرزند ما چند علائم از اين علامت‌ها را داشته باشد، به دور از برچسب زدن و انگ معتاد زدن به او، بايد براي كمك به وي و مشاوره گرفتن اقدام كنيم.

مقالات ديگر:وكيل خوب در اروميه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.