ارثيه و مهريه در ازدواج موقت چه شرايطي دارد؟

۵۰ بازديد

طبق ازدواج موقت با فوت هر يك از طرفين، طرف مقابل از او ارثي نمي‌برد، البته اگر صيغه منجر به تولد فرزند شود آن فرزند از پدر و مادر خود ارث مي‌برد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاري آنا، مسعود عمراني، استاد دانشگاه و كارشناس مسائل حقوقي در ادامه سلسله مطالب وكالتنامه آنا، در يادداشتي كه به موضوع شرايط عقد ازدواج پرداخته است، در اين يادداشت شرايطي را براي ارث و مهريه در ازدواج موقت بيان كرده است.

مقالات بيشتر:تشريفات عروسي با قيمت مناسب

انواع ازدواج در قانون ايران:

ازدواج دائم:

به واسطه عقد ازدواج، زن و مرد به يكديگر حلال مي‏‌شوند، عقد دائم آن است كه مدّت زناشوئي در آن به هيچ وجه محدود نباشد و زني را كه به اين قِسم عقد مي‌كنند «دائمه» مي‌گويند، كه با طلاق خاتمه مي‌يابد.

ازدواج موقت:

در اين نوع نكاح مرد و زن مطابق با قانون نكاح، در حضور دو گواه با لفظ نكاح، ايجاب و قبول مي‌كنند ليكن صراحتا ابراز مي‌كنند كه اين عقد تا مدتي مشخص است و بعد از گذشت مدت، عقد خود به خود (بدون طلاق، خلع و غيره) به پايان مي‌رسد يا بذل مدت باقي مانده توسط زوج. اين صورت نيز از ديدگاه اهل سنت شرعا حرام است و نكاح منعقد نمي‌شود.

تعريف ازدواج موقت

ماده ۱۰۷۵ قانون مدني مقرر مي‌دارد: نكاح وقتي منقطع است كه براي مدت معيني واقع شده باشد،‌ بنابراين تفاوت ازدواج دائم با ازدواج موقت در اين است كه در ازدواج دائم براي ازدواج زماني تعيين نمي‌شود؛ ولي صيغه بايد براي مدت معلوم منعقد شود. البته بايد يادآوري كنيم كه اين مدت موقت از چند دقيقه تا چند سال مي‌تواند باشد و در اين‌ باره محدوديتي وجود ندارد. اما به‌ هرحال اين مدت بايد كاملا روشن و معين باشد و ابهامي در آن وجود نداشته باشد.

وضعيت ارث و مهر در ازدواج موقت

در ازدواج موقت ارث راهي ندارد. بنابراين با فوت هر يك از طرفين، طرف مقابل از او ارثي نمي‌برد. البته اگر صيغه منجر به تولد فرزند شود آن فرزند از پدر و مادر خود ارث مي‌برد. در خصوص مهريه بايد گفت كه احكام مهريه در عقد دائم و موقت كاملا مشابه با هم مي‌باشد، تنها تفاوت در اين است كه در نكاح موقت حتما بايد مهريه ضمن عقد مشخص باشد و عدم تعيين مهر موجب بطلان عقد مي‌شود. نكته ديگر اينكه پرداخت مهريه در صيغه حتي در صورت عدم نزديكي نيز بر مرد واجب است. يعني در صورتي‌ كه طرفين مدت نكاح موقت را يك سال تعيين كنند و در اين مدت بين آن‌ها نزديكي صورت نگيرد، مرد بايد كل مهريه را به زن بپردازد. اما در صورتي‌ كه مرد با زن خود در ازدواج موقت نزديكي نداشته باشد و مدت نيز به پايان نرسيده باشد و مرد مدت باقيمانده را بذل نمايد، مي‌بايست نصف مهريه را پرداخت نمايد.

توجه داشته باشيد مسائل مربوط به نكاح موقت داراي موارد ديگري است كه در روزهاي آتي به آن‌ها پرداخته مي‌شود.

مقالات ديگر:وكيل خوب در اروميه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.