دلايل گرايش نوجوانان به مصرف دخانيات مشخص شد

۴۸ بازديد

دلايل گرايش نوجوانان به مصرف دخانيات مشخص شد
به گزارش روابط عمومي بهزيستي استان تهران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا فريدي درمانگر اعتياد و فعال آسيب‌هاي اجتماعي، درباره آسيب‌هاي مصرف قليان و سيگار در دوران نوجواني، اظهار كرد: نوجواني دوره‌اي است كه با تغييرات شناختي، زيستي و روانشناختي همراه است و بسياري از افراد در اين دوره  رشدي درگير رفتارهاي پرخطر از قبيل مصرف سيگار و قليان و ساير مواد مي‌شوند.
وي با بيان اينكه سيگار و قليان به عنوان يكي از مهم‌ترين علت‌هاي بروز مرگ‌هاي زودرس در دنيا و قابل پيشگيري‌ترين بيماري در جهان است، افزود: پژوهش‌هاي مختلف نشان داده است كه شيوع استعمال سيگار در نوجوانان و جوانان در حال افزايش است. در ايران نيز مصرف سيگار و قليان از شايع‌ترين موارد مصرف در ميان دانش‌آموزان ايراني است.
فريدي درباره علت گرايش نوجوانان به مصرف سيگار و قليان، تصريح كرد: علت‌هاي مختلفي براي گرايش به مصرف سيگار و قليان وجود دارد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به سابقه مصرف الكل در خانواده، رويدادهاي استرس زاي زندگي، رفتارهاي پرخطر همسالان، عزت نفس پايين، عاطفه منفي بالا، پيوند ضعيف بين والدين و فرزندان، مهارت حل مسئله ضعيف و خودكارآمدي پايين، افسردگي، اضطراب و خودكنترلي ضعيف اشاره كرد. البته هيچ عاملي به تنهايي شرط لازم و كافي براي مصرف سيگار و قليان در بين نوجوانان نيست و نتيجه تركيبي از عوامل گوناگون است.
گريزي بر مقالات ديگر: ترك كوكائين
اين درمانگر اعتياد ادامه داد: در مورد مصرف سيگار اين نكته حائز اهميت است كه بين مصرف نخستين نخ سيگار و سيگاري شدن يك دوره نهفته وجود دارد كه مي‌تواند سال‌ها طول بكشد، به همين دليل وابستگي به دخانيات امري پيچيده با دلايل متعدد است كه به ابعاد شخصيتي فرد و گروه‌هاي اجتماعي و اقتصادي مرتبط است.
فريدي تصريح كرد: به عبارت ديگر هر نوجوان سيگاري، يك شبه سيگاري نمي‌شود، بلكه علت‌هاي متعدد از دوران جنيني به بعد دست به دست هم مي‌دهند تا در نهايت يك نوجوان يا جوان سيگاري را به وجود آورند.
وي افزود: نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه خانواده نخستين و مهمترين نقش را در اعتياد نوجوانان و جوانان به سيگار دارد، پس از خانواده اطرافيان و دوستان داراي نقش پر رنگتري هستند. سرگرم كردن نوجوانان به ورزش، مطالعه، سرگرمي‌ها و تفريح‌هاي مفيد و نشاط آور بهترين و موثرترين راه جلوگيري از اعتياد به سيگار و قليان محسوب مي‌شود، برعكس، هر گونه برخورد لفظي، تنبيه، لجاجت و مخالفت بي دليل و بي منطق با نوجوانان تحريك كننده بوده و او را بيشتر به اين سمت مي‌كشاند.
فريدي با اشاره به اينكه پايين بودن سطح سواد سلامت در جامعه و خانواده و گسترش باورهاي غلط مي‌تواند انگيزه و گرايش به مصرف سيگار و قليان را افزايش دهد، اضافه كرد: براي مثال باور غلطي كه در كشورمان وجود دارد اين است كه بخشي از جامعه و خانواده و نوجوانان معتقدند سيگار و قليان اعتيادآور نيست يا اينكه سيگار و قليان مشكلي براي سلامتي ايجاد نمي‌كند؛ اين موارد از جمله باورهاي غلطي است كه در بين مردم به ويژه قشر نوجوان وجود دارد.
اين درمانگر اعتياد اضافه كرد: برخي نيز مصرف دخانيات را شروع مي‌كنند و مي‌گويند هر زمان كه بخواهم مصرف آن را كنار مي‌گذارم و به آن وابسته نمي‌شوم. بنا بر اين مواردي از جمله اينكه مصرف دخانيات اعتياد و وابستگي نيست يا سلامت فرد را به خطر نمي‌اندازد و زمينه‌ساز بيماري‌هاي ديگري از نظر جسمي و رواني نيست از باورهاي غلط رايج در جامعه است.
مقالات مرتيط: 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.