تناقض گويي وزير بهداشت درباره كرونا/ تجربه وحشتناك پيك پنجم تكرار مي شود

۳۳ بازديد

بهرام عين اللهي وزير بهداشت، در اظهارنظرهاي دوگانه، صحبت از برداشتن محدوديت‌ها دارد و در جاي ديگر كه براي پرستاران درخواست مرخصي تشويقي مي‌شود، مي‌گويد در آماده‌باش هستيم.

تناقض گويي وزير بهداشت درباره كرونا/ تجربه وحشتناك پيك پنجم تكرار مي شود

به گزارش اقتصادنيوز به نقل از مهر، شتاب گرفتن واكسيناسيون از يك طرف و خستگي مردم از طولاني شدن محدوديت‌ها و پروتكل‌هاي كرونايي از طرف ديگر، دست به دست هم داده تا ستاد ملي مقابله با كرونا و وزارت بهداشت، تصميم بگيرند هرچه زودتر نسبت به عادي سازي شرايط جامعه براي مردم، اقدام كنند. اين در حالي است كه دنيا به اين نتيجه رسيده كه اين ويروس به اين زودي‌ها نخواهد رفت و فعلاً با ما خواهد بود.

بيشتر بخوانيد:خدمات مجالس ختم تهران

تكرار تجربه وحشتناك پيك پنجم

هنوز برخي از مناطق كشور درگير پيك پنجم كرونا هستند و آمار ابتلاء و مرگ‌هاي كرونايي، نگران كننده است. يعني اينكه ما همچنان گرفتار تركش‌هاي پيك پنجم هستيم كه طولاني‌ترين پيك كرونايي در كشور بوده است.

پيك پنجم با ويروس دلتا از استان‌هاي جنوبي آغاز شد و به سرعت سراسر كشور را فرا گرفت. به يكباره بيمارستان‌ها پر شد از بيماران كرونايي و تعداد فوتي‌ها هر روز بالاتر رفت. مردم به شدت ترسيده بودند و اين وحشت، به خاطر هجوم ويروس جهش يافته بود.

در پيك پنجم بود كه فهميديم كرونا دست بردار نيست و فعلاً بايد تحملش كنيم. هرچند واكسن زده‌ايم و خوشحاليم كه ايمني داريم، اما يادمان باشد كه تا رسيدن به نقطه ايمني جمعي در كشور، هنوز فاصله زيادي داريم

رسيدن به نقطه ايمني جمعي تا دو ماه آينده

آن طور كه عنوان مي‌شود، براي اينكه حداقل ۸۰ درصد جمعيت كشور واكسينه شوند، يعني دو دوز واكسن بزنند و دو هفته از آن نيز بگذرد، مي‌بايست ۲ ماه صبر كنيم. بنابراين، به صرف تزريق ۷۳ ميليون دوز واكسن كرونا در كشور، نمي‌توان تصور كرد كه ايمني جمعي حاصل شده است.

تا كنون ۴۸ ميليون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دوز اول واكسن كرونا را دريافت كرده‌اند. ۲۴ ميليون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور به ۷۲ ميليون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دوز رسيده است.

وقتي به اين آمار و ارقام نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه هنوز ۲۴ ميليون نفر موفق به دريافت ۲ دوز واكسن شده‌اند و تا رسيدن به مرز حداقل ۷۰ ميليون نفر از جمعيت كشور كه بايد ۲ دوز واكسن بزنند، راه زيادي در پيش داريم.

مسعود يونسيان دبير كميته تخصصي اپيدميولوژي وزارت بهداشت گفت: هدف نخست واكسيناسيون، حفظ جان مردم، هدف دوم، كاهش بار مراجعات به بيمارستان‌ها و هدف سوم، ايمني جمعي است.

طرح اين موضوع، يعني اينكه زماني مي‌توانيم به كاهش آمار كرونا اميدوار باشيم كه واكسيناسيون تكميل شده باشد.

 

سيدمحسن زهرايي رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت، عنوان كرده است كه تاكنون حدود ۷۲ ميليون دوز واكسن در كشور تزريق شده كه ۴۸.۵ ميليون نوبت اول و ۲۳ ميليون ۲ دوز واكسن زده‌اند.

وي بر اين موضوع تاكيد كرد كه بايد تلاش كنيم ظرف يك تا دو ماه آينده، تزريق دوز دوم به ۴۵ ميليون نفر و دوز اول به ۷۰ ميليون نفر برسد.

اظهارات دوگانه وزير

از سوي ديگر، بهرام عين اللهي وزير بهداشت، در اظهارنظرهاي دوگانه، صحبت از برداشتن محدوديت‌ها دارد و در جاي ديگر كه براي پرستاران درخواست مرخصي تشويقي مي‌شود، مي‌گويد در آماده‌باش ستيم.

اگر قرار است محدوديت‌ها برداشته شود و دانش آموزان و دانشجويان در كلاس‌هاي درس مدرسه و دانشگاه حاضر شوند، چرا عنوان مي‌شود كه بايد آماده پيك ششم باشيم.

مبادا ريسك كنيم

برخي از دست‌اندركاران حوزه سلامت كه از نزديك درگير بيماري كرونا بوده‌اند، نسبت به خطرات حذف عجولانه محدوديت‌ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند كه نيروهاي بهداشت و درمان واقعاً خسته شده‌اند و رمق ايستادن در مقابل پيك ششم را ندارند.

شايد مردم از طولاني شدن محدوديت‌ها و…، خسته شده‌اند. اما نمي‌توان خستگي كادر بهداشت و درمان را ناديده گرفت و به استقبال پيك ششم رفت.

به گفته فريد نجفي معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، بيماري كوويد ۱۹ سويه‌هاي مختلف دارد و اين سويه‌ها موجب مي‌شود ويروس از دست سيستم ايمني بدن فرار كند.

محمدمهدي گويا رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، با عنوان اين مطلب كه در مورد كرونا فقط مي‌توان ۱۵ روز آينده را پيش بيني كرد و پس از آن هر لحظه ممكن است كرونا و شرايط كرونايي دستخوش تغيير شود، گفت: ويروس كرونا به راحتي و به اين زودي‌ها زندگي ما را ترك نخواهد كرد و قطعاً مدت‌هاي طولاني و يا همه عمر با ما زندگي كند.

وي تصريح كرد: اينكه با پيدا شدن واكسن، كرونا از بين خواهد رفت هم قابل تكيه و پيش بيني نيست زيرا هر گونه تغيير ژنتيكي بر روي كرونا ويروس مي‌تواند واكسن‌ها را ناكار آمد نمايد از سوي ديگر آنچه در خصوص ايمني جمعي انتظار داريم هم معلوم نيست كه اميدبخش باشد به اين خاطر بايد در مورد اين ويروس احتياط بيشتري به خرج داد.

حالا كه روند واكسيناسيون شتاب خوبي گرفته است، به نظر مي‌رسد بايد اندكي صبوري كنيم و اجازه بدهيم به نقطه ايمني جمعي برسيم. زيرا، تكرار پيك پنجم براي ما گران تمام خواهد شد.

مطالب ديگر:سالن زيبايي غرب تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.