نتيجه يك تحقيق؛ تنها با گوش دادن ۱۳ دقيقه موسيقي حالتان را خوب كنيد

۳۸ بازديد

تحقيق نشان داد كه ميزان استفاده مردم از موسيقي براي تنظيم خلق و خوي خود، به همان اندازۀ استفاده از كافئين يا الكل براي اين كار موثر است.

به گزارش اخبار كوهپايه مردم زيادي در سراسر جهان روزانه به موسيقي گوش مي‌دهند؛ اما چگونه مي‌شود از موسيقي در علم پزشكي و براي تغيير حال و هواي بد استفاده كرد؟ اين دقيقا چيزيست كه آكادمي صدادرماني بريتانيا (BAST) سال‌ها به دنبال يافتن پاسخي براي آن بود.

اين آكادمي به تازگي نتيجه يكي از تحقيقات خود در اين زمينه را منتشر كرده است كه به موضوع «گوش دادن به موسيقي با اهداف درماني» پرداخته؛ برخي از نتايج منتشر شده شگفت‌انگيز هستند.

پيش از اين ثابت شده بود كه موسيقي با تاثيرگذاري بر سيستم عصبي بدن، باعث بهبودي وضعيت سلامت ما مي‌شود؛ اما چه نوع موسيقي‌هايي باعث برانگيختن پاسخ‌هاي عصبي مثبت مي‌شود و چه مدت بايد به يك موسيقي گوش داد تا بتوان اين پاسخ‌هاي عصبي مثبت را فعال كرد.

مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي غرب تهران

آكادمي صدادرماني بريتانيا براي انجام اين تحقيق، آزمايشات خود را روي ۷ هزار و ۵۸۱ نفر از سراسر جهان انجام داد. نتايج نشان داد كه ۸۹ درصد از شركت كنندگان در اين پروژه، موسيقي را براي حفظ سلامتي و اينكه روحيه خوبي داشته باشند، بسيار ضروري دانسته‌اند.

موسيقي براي رسيدن به آرامش

بر اساس نتايج اين تحقيق، با گوش دادن به يك موسيقي براي مدت ۱۳ دقيقه، مي‌توان به آرامش رسيد. براي اين كار بايد موسيقي‌هايي با ريتمي آرام، ملودي‌هاي ساده و بدون شعر انتخاب كرد.

تحقيقات نشان داد كه بطور مثال گوش دادن به آهنگ‌هاي آرام گروه Marconi Union علائم اضطراب را تا ۶۵ درصد كاهش داده است.

پس از انجام اين آزمايش، فشارهاي عضلاني در بدن آزمايش شوندگان به ميزان ۷۹ درصد كاهش يافته، ۸۴ درصد از آنها گفته‌اند افكار منفي كه ذهنشان را همواره مشغول مي‌كرده ناپديد شده و ۸۲ درصد نيز گفتند كه احساس آرامش و رضايت خاطر مي‌كنند و توانسته‌اند راحت بخوابند.

موسيقي براي شاد شدن

از ديگر يافته‌هاي تحقيق اينكه تنها ۹ دقيقه گوش دادن به آهنگ‌هايي با ريتمي تند و پويا كه داراي محتوا و شعري شاد باشد، باعث شده است كه سطح انرژي در ۸۹ درصد از شركت كنندگان افزايش يابد، ۶۵ درصد احساس خوشحالي كنند و بيشتر بخندند، ۸۲ درصد احساس كنند كه مي‌توانند هر كاري را انجام دهند و ۸۲ درصد نيز احساس كنند كه بهتر مي‌توانند زندگيشان را كنترل كنند و تاثير مثبت آنها بر اطرافيان بيشتر شده است.

موسيقي براي رفع احساس غم و اندوه

توانايي در رها كردن غم واندوه يك مهارت مهم براي داشتن زندگي آرام و خوب است.

 

تحقيقات نشان داد كه ۱۳ دقيقه گوش دادن به يك موسيقي آرامش بخش كه شنونده مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند، باعث مي‌شود كه او احساس تسكين كند، احساس تحقير كمتر و در مقابل احساس ثبات بيشتري بكند، و كمتر در مقابل موضوعات تحريك كننده واكنش نشان دهد.

۸۷ درصد از شركت كنندگاني كه دچار غم و اندوه بودند پس از شنيدن يك موسيقي آرامش بخش اعلام كردند اكنون از لحاظ احساسي وضعيت پايدارتري دارند، ۸۴ درصد اعلام كردند كه احساس درهم شكستگي كمتري مي‌كنند، ۹۱ درصد احساس تسكين و رهايي كردند و ۸۴ درصد نيز گفتند كه توانستند وضعيت غم و اندوه را پشت سر بگذارند.

تحقيقات همچنين نشان داد كه گوش دادن به موسيقي‌هاي آرامش بخش براي آرام كردن بيماران و كاهش سطح اضراب آنها بسيار موثر است؛ از جمله براي آرام كردن بيماران قبل از انجام عمل جراحي.

موسيقي براي تمركز

اگرچه افراد كمي هستند كه از موسيقي براي رسيدن به تمركز استفاده مي‌كنند، اما مطالعات نشان داد آنهايي كه دست به چنين كاري مي‌زنند، نتيجه بهتري از كار و فعاليت خود مي‌گيرند.

شركت كنندگان در اين پروژه پس از ۱۳ دقيقه گوش دادن به موسيقي‌هاي آرامش بخش نتايج قابل توجهي را اعلام كردند: ۸۱ درصد از آنها گفتند كه ذهن صاف‌تر و بازتري دارند، ۹۱ درصد توانايي بهتري براي انجام كارهايشان داشتند و ۸۹ درصد راحت‌تر مي‌توانستند تصميم گيري كنند.

در گزارش اين تحقيق به همگان توصيه شده است كه گوش دادن به موسيقي را در برنامۀ روزانه زندگي بگذارند و به اين تريتب تنها با صرف ۱۳ دقيقه زمان، تفاوت قابل توجهي در كيفيت زندگي خود بوجود آورند.

تحقيق همچنين نشان داد كه ميزان استفاده مردم از موسيقي براي تنظيم خلق و خوي خود، به همان اندازۀ استفاده از كافئين يا الكل براي اين كار موثر است.

مقالات ديگر:قاليشويي مرزداران

روش یادگیری زبان با گوش دادن یکی از روش‌های موثر و پرکاربرد برای بهبود مهارت‌های زبانی است. با گوش دادن به متون، مکالمات، و فایل‌های صوتی مختلف، فرد به تقویت مهارت شنیداری و فهم محتوا می‌پردازد. این روش بسیار مناسب برای تقویت و گسترش دایره واژگان، بهبود تلفظ و اکتساب نمونه‌های صحیح ساختاری است. همچنین، با گوش دادن به زبان مورد نظر، فرد با فرهنگ و روش زندگی مردمان کشورهای مختلف آشنا می‌شود که می‌تواند در درک عمیق‌تر و کامل‌تر مفاهیم زبانی کمک کند.

 

بهترین روش برای استفاده از این روش یادگیری، گوش دادن به منابع متنوعی از جمله پادکست‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، و دوره‌های آموزشی زبان است. همچنین می‌توانید با تکرار فایل‌های صوتی و تمرین بر روی فهمیدن معانی و جزئیات آن‌ها، مهارت خود را بهبود ببخشید. مفید است که در طول این فعالیت‌ها، نوعی دفتر یادداشت داشته باشید تا واژگان و اصطلاحات جدید را ثبت کنید و بتوانید آن‌ها را بررسی و تمرین کنید. این روش، نه تنها برای افرادی که می‌خواهند زبانی جدید یاد بگیرند، بلکه برای افرادی که قصد بهبود مهارت‌های زبانی خود را دارند، بسیار موثر است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.