يادداشت رسيده | تهاجم فرهنگي چگونه عمل مي كند؟

۴۹ بازديد

حوزه/ كالاهاي فرهنگي به‌راحتي احساسات و عواطف جوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهند تا جايي كه آن‌ها با الگوگيري از شخصيت‌هاي داستان‌ها، رمان‌ها، فيلم‌ها و موسيقي‌ها كاملاً خود را شبيه آن‌ها مي‌سازند.

خبرگزاري حوزه | فرهنگ را مي‌توان مثلثي دانست كه متشكل است از باورها و شناخت‌ها، ارزش‌ها و گرايش‌ها و رفتارها و كردارهاي انسان و تهاجم فرهنگي چيزي نيست جز تلاش براي دگرگون‌سازي هر يك از اين امور سه‌گانه.

يكي از ابزارهايي كه بهره بردن از آن‌ها منجر به تغيير افكار و انديشه انسان مي‌گردد و يا ارزش‌ها و گرايش‌هاي انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد و همچنين رفتارهاي او را عوض مي‌كند، كالاهاي فرهنگي‌اند. كالاهاي فرهنگي قادرند در هر دو جهت مثبت يا منفي اثرگذار باشند.

مقالات بيشتر:آموزشگاه سه تار غرب تهران

بهره‌گيري از كالاهاي فرهنگي نيازمند سواد است تا انسان به‌واسطه سواد مصرف كالاهاي فرهنگي، دست به انتخاب درست بزند و براي تأمين خوراك فكري خود سر هر سفره‌اي ننشيند.

همان‌طور كه ذكر شد كالاهاي فرهنگي مي‌توانند گاهي در انديشه انسان اثرگذار باشند، تا جايي كه حتي شناخت انسان را نسبت به خود، خدا، جامعه و جهان تغيير دهند.

گاهي اين تغييرات در ناحيه ارزش‌ها انجام مي‌گيرد و متناسب با نوع فرهنگي كه در انديشه نفوذ كرده، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها معنا پيدا مي‌كنند. گاه نيز تأثير فرهنگ، پا را فراتر از اين امور نهاده و در رفتار و كردار انسان تجلي مي‌يابد.

وقتي دشمن بخواهد از طريق تهاجم فرهنگي بر باورهاي يك جامعه تأثير بگذارد، كالاهاي فرهنگي آن جامعه را ابزاري در جهت تضعيف باورهاي آن جامعه بكار مي‌گيرد. به‌عنوان‌مثال كتاب، فيلم، موسيقي و ... كه از مهم‌ترين ابزارهاي فرهنگي است به‌گونه‌اي ارائه مي‌شود كه محتواي آن‌ها بر محوريت خدا ناباوري مي‌چرخد و با افسانه دانستن امور اعتقادي، خرافه خواندن آن‌ها و تنزل حقايق اعتقادي در حد تخيلات و خيال‌بافي‌هاي انساني، جوانان و نوجوانان را از اعتقاد به خداوند بازمي‌دارد.

كالاهاي فرهنگي نيز قادرند ارزش‌ها را به ضد ارزش تبديل كنند و آن‌ها را صرفاً مسائلي اعتباري و بدون پايه و اساس معرفي نمايند.

محتواي برخي از كالاهاي فرهنگي كه به بازار ارائه مي‌گردد متأثر از انديشه غربي‌ها بر مبناي لذت‌جويي است تا جايي كه ميل به لذت‌هاي حيواني، اميال و شهوات و هوس‌ها محور توليد اين محصولات است.

بسيار ديده و شنيده و خوانده‌ايم فيلم‌ها و موسيقي‌ها و كتاب‌هايي را كه موضوعشان صرفاً امور مادي است و استفاده از آن‌ها هيچ لايه‌اي به لايه‌هاي معنوي روح انسان نمي‌افزايد و نه‌تنها معنويت را افزوننمي‌كند، بلكه انسانيت را نيز تنزل مي‌دهد و به ورطه هلاكت مي‌كشاند.

امروزه ترفند تبليغات در اشاعه فرهنگ منحط غربي بهره بردن از استدلال و منطق نيست چراكه دشمن خوب مي‌داند در مباحث منطقي و استدلال‌هاي عقلي در برابر استدلال‌هاي ديني دچار ضعف است؛ لذا از طريق ترويج تخيلات و بهره بردن از ابزار عواطف و احساسات به تبليغ مي‌پردازد. درواقع كالاهاي فرهنگي به‌راحتي احساسات و عواطف جوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهند تا جايي كه آن‌ها با الگوگيري از شخصيت‌هاي داستان‌ها، رمان‌ها، فيلم‌ها و موسيقي‌ها كاملاً خود را شبيه آن‌ها مي‌سازند.

 

تهاجم فرهنگي با مدد گرفتن از كالاهاي فرهنگي به اهداف خود جامه عمل مي‌پوشاند و اگر والدين و خانواده‌ها و مربيان و همچنين نهادهاي آموزشي، فرهنگي و هنري جامعه درك درستي از خطرات اين امر نداشته باشند در آينده‌اي نه‌چندان دور با جواناني روبه‌رو خواهند شد كه به‌شدت دچران بحران هويت‌اند.

آگاه كردن مردم از اهداف فرهنگ‌سازان غربي، تثبيت پايه‌هاي ديني نوجوانان و جوانان بر مبناي يقين و نه شك، برخورد دوستانه و محبت‌آميز با جوانان، باز كردن مسير بحث، مناظره و استدلال و بيان فوايد احياي ارزش‌ها و مضرات ضد ارزش‌ها در كنار پرورش هنرمندان ديني ازجمله راه‌هاي برون‌رفت از معضل بي‌هويتي در فرهنگ است.

مقالات ديگر:دفتر وكالت غرب تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.