بحران فقر سلامت دندان در جمعيت حاشيه نشين كشور

۴۲ بازديد

ركنا: پوسيدگي دندان ناشي از آب بي كيفيت ،از معضلاتي است كه حاشيه نشين ها از آن رنج مي برند. حاشيه نشين هايي كه اكثرا بيمه ندارند. بيمه داشته باشند، بيمه تكميلي ندارند و درد دندان را در كنار دردهاي ديگر ناشي از ناتواني مالي با خود مي كشند   

حاشيه نشينان در اطرف كلانشهرها از امكانات مناسبي برخوردار نيستند. اكثر حاشينه نشينان از آب، برق و گاز بي كيفيت بهره مي برند، اگرچه تعداد زيادي از حاشيه نشينان از همين امكانات حداقلي نيز بي بهره هستند. يكي از آسيب هايي كه به حاشيه نشينان متحمل مي شود، آب آشاميدني ناسالم است كه سلامت دهان و دندان آن ها از بين مي برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي  ركنا، آب بي كيفيت و ناسالم كه داراي املاح اضافي است، عوارض آن دندان ها را نابود مي كند. بي كيفيتي آب موجب از بين رفتن سلامت دندان مي شود. حاشيه نشين هاي كشور، چه آنهايي كه در حاشيه شهرهاي بزرگ همچون تهران زندگي مي كنند و يا حاشيه نشين هاي نزديك مرزنشين كشور همه از جمعيتي هستند كه بخاطر در دسترس نبودن آب با كيفيت و بدون املاح، دندان هايي بيمار دارند كه پول درمان آن را هم ندارند.

مقالات بيشتر:لابراتور دندانسازي

آب ناسالم دندان را قهوه اي و مستعد پوسيدگي مي كند

دكتر اكبر فاضل، رئيس اسبق دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در رابطه با تاثير كيفيت آب بر سلامت دهان و دندان به خبرنگار ركنا اظهار داشت: ميزان فلورايد موجود در آب مي تواند روي سلامت دندان و ميناي دندان اثر بگذارد. ميزان فلورايد موجود در آب نبايد كمتر يا بيشتر از حد مجاز باشد، اين موضوع به دليل آن است كه فلورايد واكنش هايي مانند فلوروزيس روي دندان انجام مي دهد كه باعث تغيير در ميناي دندان مي شود. در پي اين اتفاق، لكه هاي قهوه اي رنگي كه در سطح ميناي دندان ديده مي شود، به دليل ميزان نامتوازن فلورايد موجود در آب ايجاد شده است.

اين دندانپزشك ادامه داد: بايد توجه داشت وقتي ميناي دندان قهوه اي و ضعيف شود، مستعد پوسيدگي خواهد شد. بنابراين حد فلورايد و املاح موجود در آب آشاميدني بايد در حدي مناسب قرار داشته باشد تا موجب ضعيف شدن ميناي دندان، فلوروزيس دندان ها و تغيير رنگ دندان نشود. ضمناً املاح معدني كه همراه آب است مي تواند به عنوان عامل ديگر البته به صورت كمتر بر روي دندان ها اثر بگذارد، خصوصاً اگر در آب، آهك موجود باشد، مي تواند به صورت جِرم وارد اعضاي بدن شود و نهايتاً به صورت جرم هاي بزاقي به دندان ها بچسبد و فارغ از رسوبات كليوي و بيماري هاي داخلي باعث تخريب دندان ها شود.

ساخت و ساز غيرقانوني عامل نرساندن آب سالم براي حاشيه نشينان

دكتر مهرداد ويس كرمي، نماينده خرم آباد در مجلس و دكتراي پزشكي در رابطه با رسيدگي به وضع بهداشت و سلامت حاشيه نشينان كلانشهري مانند تهران و تاثير آب آشاميدني بر وضعيت سلامت ساكنان اين منطقه به خبرنگار ركنا اظهار داشت: حاشيه نشيني بايد از نظر امنيتي، اجتماعي و بهداشتي مورد توجه قرار گيرد. يكي از دلايل كم توجهي به حاشيه نشينان، عدم مطالبه گري مردم ساكن آن منطقه است كه به دليل غيرقانوني بودن مكاني كه سكونت دارند دست به مطالبه و اعتراض نمي زنند. ضمناً بسياري از حاشيه نشينان نيز نسبت به مسائل و مشكلات و نحوه رفع آن ها بي اطلاع هستند.

 

ويسي كرمي ادامه داد: به دليل ساخت و ساز غيرقانوني حاشيه نشينان، سازمان هاي خدمت رسان طبق قانون نمي توانند به آن ها خدمت رساني كنند. گاهي لوله هاي گاز از كنار محل سكونت حاشيه نشينان عبور مي كند، اما به دليل منع قانوني، سازمان ها امكان اختصاص آب، برق و يا گاز با كيفيت و مطلوب براي حاشيه نشينان را ندارند، حال آن كه عدم اختصاص اين امكانات به نوبه خود باعث بروز ساير معضلات اجتماعي خواهد شد.

به جاي ساخت يك ميليون مسكن، مشكل خانه حاشيه نشينان رفع شود

عضو كميسيون آموزش مجلس در مورد اهميت رسيدگي به محل سكونت حاشيه نشينان عنوان كرد: اكنون مي توان به جاي ساخت يك ميليون مسكن براي مردم، خانه كساني كه در حاشيه شهرها مشكل دارد و از نظر سند و غيرقانوني بودن ايراداتي به آن ها وارد است برطرف كرد. سال گذشته بود كه وزارت راه، مسكن و شهرسازي راهكاري براي حل مشكل مسكن حاشيه نشينان ارائه كرده بود كه با راي ديوان اين طرح ابطال شد. با اين حال نمايندگان مجلس به دنبال راه حلي هستند تا مردمي كه به هردليلي در حاشيه شهرها اقدام به خانه سازي كرده و هزينه هايي در آنجا خرج شده است، از يكسري تسهيلات بهره مند شوند تا سرمايه خود را از دست ندهند.

مهرداد ويس كرمي با بيان اين كه امكانات بهداشتي حاشيه نشينان در سطح بسيار پاييني است، افزود: درحالي امكانات بهداشتي مناطق حاشيه شهر ضعيف است و ساكنان آن از يكسري آسيب هاي مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و درمان رنج مي برند كه افراد ساكن در اين مناطق افرادي زحمش كش و پرتلاش هستند. در واقع حاشيه نشينان، همان پابرهنگان انقلاب اند كه امام (ره) آن ها را ولي نعمتان نظام ياد مي كرد. توجه به حاشيه شهرها نيازمند برنامه اي ويژه از طرف دولت است و با شعار مشكلي حل نمي شود.

نماينده خرم آباد در پايان درمورد اهميت اجرايي شدن نظام ارجاع سلامت افزود: اگر شعار نظام ارجاع سلامت اجرايي شود، مشكلات مربوط به سلامت مردم در حاشيه شهر ها نيز چه براي سلامت دهان و دندان و چه در ساير حوزه ها مي تواند موثر باشد. در سيستم ارجاع هركس نمي تواند به متخصص و فوق تخصص مراجعه كند و بايد يكسري سلسله مراتب را طي كند. بنابراين اجراي نظام ارجاع سلامت در مناطق محروم و حاشيه شهر به سهولت امكان پذير خواهد بود. اگر يك وزير شجاع بتواند با وضع موجود گلاويز شود و نظام ارجاع سلامت را اجرا كند، مشكلات بهداشت، درمان و سلامت حاشيه نشينان نيز رفع خواهد شد. بايد توجه داشت اجراي اين طرح بر عهده يك يا دو وزارت خانه نيست، بلكه همه نهادها موظف به برنامه ريزي براي حل اجراي آن هستند.

مقالات ديگر:مشاوره حقوقي تلفني رايگان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.