زخم‌هاي عميق صنعت چاپ

۳۸ بازديد

ايسنا/همدان يكي از فعالان صنعت چاپ مطرح مي‌كند: افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه چاپ، نوسانات بازار ارز، حذف كاغذ رايانه‌اي، گسترش فضاي مجازي و كاهش چاپ كتاب و محصولات فرهنگي و خسارات ناشي از شيوع بيماري كرونا و تعطيلي مراكز آموزشي، واحدهاي صنفي و مراسم عروسي و جشن، كمر چاپخانه داران را شكسته و تمامي سفارشات چاپخانه‌ها را به چاپ چند اطلاعيه ترحيم محدود كرده است. 

به گزارش ايسنا نامگذاري روز ۱۱ شهريورماه به‌ عنوان روز ملي صنعت چاپ در تقويم ايرانيان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش‌ اسدالله جامي (مدير كل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) انجام شد. در آن زمان اهالي صنعت چاپ به شوراي فرهنگ عمومي درخواست‌ دادند و توضيحات بسياري براي لزوم ورود اين روز در تقويم مطرح كردند.

مقالات بيشتر:تشريفات ترحيم جردن

صنعت چاپ اول بار در كشور چين و در زمان سلســله ي تانگ (قرون اول تا سوم هجري) به طريقي ساده اختراع و در طي زمان تكميل شد. گوتنبرگ آلماني چاپ سربي را در سال ۱۴۴۸ ميلادي اختراع و به تدريج، دستگاه چاپي اختراعي خود را تكميل كرد و ماشين چاپ با حروف سربي قابل انتقال به راه انداخت. اهميت صنعت چاپ اختراعي گوتنبرگ به حدي اســت كه آن را به عنوان يكي از عوامل زمينه ساز رنسانس قلمداد مي‌كنند.

اگر از تاريخچه چاپ و چاپخانه قبل از دوران قاجار بگذريم، نخســتين چاپ خانــه‌اي كه وجود آن در دوره ي قاجار مســلم اســت، چاپ خانه‌اي است كه در سال ۱۲۳۳هجري قمري يا سال قبل از آن توسط آقا زين العابديـن تبريزي ايجاد شــد. در ابتدا تمام دستگاه‌هاي چاپ كه به ايران آورده شدند، چاپ حروفي (سربي) بودند؛ اما اين نوع چاپ داراي اشكالاتي بود كه راه را براي پيدايش چاپ سنگي هموار كرد اما با گذشت سال‌ها و پيشرفت‌هاي بسيار در صنعت چاپ، امروز چاپخانه‌داران با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌كنند.

ماليات و ارزش افزوده كمر چاپخانه داران را شكسته است

يكي از فعالان صنعت چاپ از به روز نبودن دستگاه‌هاي چاپ گلايه مي‌كند و مي‌گويد: با توجه به وجود تحريم‌ها، ما مجبوريم برخي از دستگاه‌هاي دست چندم چاپ را با قيمت گزاف از ديگر كشورها خريداري كنيم تمام دستگاه‌ها وارداتي است و با قيمت دلار محاسبه مي‌شود كه با آشفته بازار ارز، هر روز قيمت ها بالا و بالاتر مي‌رود اما نرخ چاپ روي همان نرخ قديم ثابت مانده است از طرفي چند ماه زمان مي برد تا دستگاه را وارد كنيم.

رحمت الله هوشنگي در گفت‌وگو با ايسنا مطرح مي‌كند: قبلا اسم چاپخانه‌ها پر مسما بود و چاپخانه داران درآمد خوبي داشتند، در حال حاضر هم به همان چشم به چاپخانه ها نگاه مي‌كنند و ماليات‌هاي كلاني به اين واحدهاي صنفي مي بندند. بطوريكه اين ماليات، ارزش افزوده و عوارض شهرداري كمر ما را شكسته از طرفي هزينه هاي بيمه، عوارض كسب و پيشه و مواد اوليه روز به روز گران‌تر مي‌شود و همه اينها صنعت چاپ را بي رونق كرده است.

 هوشنگي از افزايش تعداد چاپخانه‌ها نسبت به قبل خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: قبلا به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر يك مجوز در حوزه چاپ و نشر صادر مي‌شد اما در حال حاضر به ازاي هر ۱۰ نفر يك مجوز صادر مي‌شود در حالي كه بسياري از اين افراد تخصص كافي در زمينه چاپ را ندارند و فرد با اخذ يك مجوز چاپ ديجيتال در همه امور چاپ دلالي مي‌كند و ضربه‌هاي عجيبي به اين صنعت مي‌زند.

 

چاپخانه هاي ملاير سفارشي براي چاپ ليبل و برچسب ندارند

به گفته اين فعال صنعت چاپ عدم وجود كارخانه‌هاي بزرگ و صنعتي در شهرستان ملاير سبب شده كه چاپخانه‌ها، سفارشي براي چاپ ليبل و برچسب نداشته باشند و سفارشات فقط به چاپ اطلاعيه‌ها محدود شده‌است.

او با بيان اينكه بسياري از دستگاه‌هاي چاپ فرسوده شده و هزينه نگهداري آن‌ها بالاست، اضافه مي‌كند: متأسفانه نيروي متخصص براي سرويس و تعمير دستگاه‌هاي چاپ در شهرستان وجود ندارد و ما مجبوريم در اي زمينه از تهران كمك بگيريم كه هم زمان بر است و هم قيمت بالايي دارد.

اوضاع كساد چاپ كتاب و محصولات فرهنگي

هوشنگي در مورد اوضاع چاپ كتاب و محصولات فرهنگي نيز مي‌گويد: متأسفانه با افزايش هفت برابري قيمت كاغذ و حذف كاغذ يارانه‌اي، چاپ كتاب انگشت شمار شده است و ديگر به صرفه نيست. تيراژ كتاب‌ها كه تا چند سال قبل ۴ تا ۵ هزار نسخه بود، امروز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه كاهش يافته است علاوه بر اين مشكلات، گسترش فضاي مجازي نيز سبب شده كه فرد زحمت ورق زدن كتاب را به خود نمي‌دهد.

او مطرح مي‌كند: در دوران تبليغات كانديداهاي شوراي اسلامي شهر، بدليل سختگيري، تنگ نظري و نظارت بيش از حد ارگان هاي ذيربط، اكثر كانديداهاي انتخابات شوراي شهر ملاير چاپ تراكت و بنرهاي تبليغاتي خود را به چاپخانه‌هاي خارج از شهر سفارش دادند و هيچ درآمدي عايد چاپخانه هاي ملاير در انتخابات ۱۴۰۰ نشد.

در حال حاضر چاپخانه ها فقط اطلاعيه ترحيم چاپ مي كنند

به گفته اين فعال صنعت چاپ ضعيف شدن كسب و كارها و عدم برگزاري مراسمات عروسي و جشن در دوران شيوع بيماري كرونا سبب شده كه سفارشات چاپ فاكتور، سربرگ، بروشورهاي تبليغاتي واحدهاي صنفي و كارت دعوت مراسمات عروسي و جشن به صفر رسيده است و در حال حاضر بيشترين سفارش چاپخانه ها، چاپ اطلاعيه‌هاي ترحيم است كه آن هم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه به ۱۰ تا ۲۰ نسخه كاهش يافته است.

رئيس اتحاديه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملاير نيز اشاره به اينكه در شهرستان ملاير ۳۰ واحد چاپخانه، ۲ واحد صحافي و ۵۰ واحد تكثير و خدمات كامپيوتري وجود دارد، اظهار مي‌كند: دستگاه‌هاي چاپ در شهرستان ها به روز نيستند از طرفي افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه تاثير منفي بر اين صنعت داشته است. بسياري از ادارات نيز با وجود پرينتر، كارهاي چاپي خود را انجام مي‌دهند و نيازي به چاپخانه‌ها ندارند.

ضربه آشفته بازار ارز بر قيمت كاغذ

محمد رحيم عبدلي در گفت‌وگو با ايسنا از ضعيف شدن اين صنعت نسبت به قبل خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در هر چاپخانه حداقل سه نفر مشغول به‌كارند اما افزايش چند برابري هزينه‌هاي بيمه، اداره دارايي، هزينه‌هاي جاري و كاهش درآمدها، چاپخانه داران را با مشكلات بسياري مواجه كرده است.

به گفته او تمامي كاغذهاي مورد استفاده در صنعت چاپ در زمينه‌هاي مختلف كپي رنگي، پرينت و ديگر موارد، وارداتي است و با افزايش قيمت دلار و نوسانات بازار ارز قيمت اين مواد اوليه چندين برابر شده است.

عبدلي ادامه مي دهد: اتحاديه چاپخانه داران، يك مجموعه فرهنگي است اما بدليل افزايش هزينه هاي چاپ و عدم وجود كانون هاي فعال فرهنگي، چاپ محصولات فرهنگي در چند سال اخير به نزديك صفر رسيده است و به دنبال آن نوجوان و جوان ما بجاي ورق زدن كتاب، بسياري از وقت خود را در فضاي مجازي سپري مي كند.

 

تاثير تعطيلي مراكز آموزشي در دوران كرونا بر صنعت چاپ

رئيس اتحاديه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملاير به كاهش ظرفيت چاپخانه‌ها به يك چهارم در دوران بيماري كرونا اشاره و خاطرنشان مي‌كند: لازمه كار چاپخانه، فعاليت مراكز آموزشي است كه با تعطيلي اين مراكز در دوران شيوع بيماري كرونا، اوضاع چاپخانه ها نيز كساد شده است.

به گفته عبدلي چاپخانه‌ها در دوران كرونا با وجود تعطيلي‌هاي پي در پي و كاهش سفارشات چاپي، هيچ حمايت دولتي دريافت نكردند.

به گزارش ايسنا با اينكه واحد هاي صنفي صنعت چاپ خود يك مجموعه فرهنگي هستند، اما به اندازه ديگر مجموعه هاي فرهنگي به مشكلات آنان رسيدگي نمي‌شود. نوسانات بازار ارز، افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه و حذف كاغذ رايانه‌اي، از يك سو و بيماري كرونا از سوي ديگر اين صنعت را فلج كرده بطوريكه تمامي سفارشات چاپخانه ها به چاپ چند برگه اطلاعيه ترحيم محدود شده است. تمامي مواد اوليه اين صنعت و دستگاه‌هاي مورد استفاده آن ها وارداتي است و وجود تحريم‌ها و نوسانات قيمت ارز، فعالان اين صنعت را با مشكلات جدي مواجه كرده است و اگر دولت فكري به حال زخم‌هاي عميق اين صنعت مهم و تأثيرگذار نكند، زير ساخت‌هاي آموزشي، فرهنگي و اقتصادي فلج خواهد شد و سوال اينجاست كه چند ۱۱ شهريور ديگر بايد بگذرد كه اين تيترهاي تكراري جاي خود را به گره گشايي مشكلات و رونق مجدد اين صنعت بدهد؟

مقالات ديگر:قاليشويي مجيديه جنوبي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.