«قانون پيمان ارزي» صادرات صنايع دستي را به صفر رسانده است

۴۵ بازديد

عباس شيردل گفت: قانون پيمان ارزي به نوعي به حوزه فرش و صنايع دستي تحميل شده و صادرات را تا حد زيادي كاهش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عباس شيردل رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان در تشريح وضعيت نامناسب كارگاه‌هاي صنايع دستي پس از همه‌گيري بيماري كرونا، اظهار داشت: خيلي از كارگاه‌هاي ما تعطيل و يا نيمه تعطيل شده‌اند، بدين معنا كه اكنون هيچ كارگاهي نيست كه با ظرفيت كامل خود فعاليت كند چراكه خروجي و صادرات فرش و صنايع دستي ما به موجب قانون پيمان ارزي كه ايجاد شد به صفر رسيده است.

او افزود: متأسفانه مسئولان سازمان صنايع دستي با دادن آمار دروغ در كل كشور كه منظور معاونت صنايع دستي كل كشور است، ديگر مسئولان را به گمراهي مي‌كشانند و آماري پيرامون ميزان صادرات چمداني اعلام مي‌كنند، درحاليكه در زمان كرونا ما اصلاً ميزبان مسافر چمداني در كشور نبوده‌ايم كه بخواهيم آمار صادرات چمداني در پي آن داشته باشيم.

مقالات بيشتر:بهترين قاليشويي شهرك آزادي

رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با بيان آنكه متأسفانه اين آمار‌هاي دروغ و اين چندميليون صادراتي كه مطرح كرده‌اند موجب شكل‌گيري خيال نادرستي پيرامون صادرات محصولات صنايع دستي از سوي مسئولان نسبت به اين حوزه شده، بيان كرد: ما به موجب قانون پيمان ارزي صادراتي نداريم و بسيار اندك است و بهترين راهكار آن است كه قانون پيمان ارزي كه به نوعي به حوزه فرش و صنايع دستي تحميل شده را لغو كنند.

او با بيان آنكه ۷ سال است كه در دولت آقاي روحاني يك نفر هم از هنرمندان جديد بيمه نشده‌اند، ادامه داد: در نهايت با فشاري كه در دو سال پيش آوردند مبني بر آنكه بيمه كساني كه فوت شده‌اند يا بازنشست شده‌اند را به ديگران واگذار كنند، در نهايت موجب شد حدود ۴۰۰ نفر بيمه شوند، متأسفانه سازمان صنايع دستي كه خود يكي از بازوان دولت است بيمه شدگي جديدي را انجام نداده و تمام كساني كه بيمه هستند پيش از اين ۷ سال بيمه شده‌اند.

وام با سود ۱۲ درصد توجيه اقتصادي ندارد

شيردل پيرامون تسهيلات اختصاص داده شده به اقشار فعال در حوزه صنايع دستي و عمل به وعده‌ها از سوي مسئولان ذي‌ربط، گفت: تسهيلاتي كه دولت آقاي روحاني گذاشتند اين بود كه به هركارگاهي كه كارگاهش را تعطيل نكند و همچنان نيز كارگرانش بيمه‌شان را پرداخت كنند، وام ۱۵ ميليوني با سود ۱۲ درصد پرداخت شود. حال سوال آن است كه اين مبلغ جوابگوي يك ماه يك كارگاه هست؟ به اينكه اصلاً وام نمي‌گويند، چرا كه وام را بايد با سود زير ۴ درصد ارائه دهند تا توجيه اقتصادي داشته باشد.

او ادامه داد: ما هر چه كه اكنون توليد مي‌كنيم بايد آن‌ها را انبار كنيم و در صورتي كه زير ۴ درصد و به صورت طويل‌المدت اين تسهيلات را ارائه مي‌دادند براي ما معنا و مفهوم داشت. اما متأسفانه به اين نوع تسهيلات هيچ توجهي نشد.

تمام حرف‌هاي ارائه تسهيلات، شعار بود

رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با بيان آنكه تمام وعده‌هايي كه براي تسهيلات دادند تنها حرف در باد بود، خاطرنشان كرد: هيچ بخششي در كار نبود، حتي فريب هم دادند و گفتند آن‌هايي كه وام‌هايشان در حال عقب افتادگي‌است با اين افراد سازگاري صورت مي‌گيرد و بانك بايد پيرامون مباحث ضامن و اين موارد همراهي كند، اما تمام اين‌ها شعار بود و همه بانك‌ها ضمن آنكه اخطار دادند هزينه ديركردشان را نيز دريافت كردند.

 

او با اشاره به آنكه تمام شعار‌ها تنها در تلويزيون براي زيبايي بود، ادامه داد: در اين ۷ سال هيچ هنرمند جديد و هيچ بيمه‌شدگي جديدي نتوانست بيمه شود و سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد كه ما در اصفهان در بخش‌هاي مختلف ۶۰ هزار توليد كننده صنايع دستي در عرصه‌هاي مختلف داريم، و اين تعدادي كه اعلام مي‌كند بايد آمار دقيق بيمه‌شدگان را از سازمان ميراث فرهنگي دريافت كرد.

مقالات ديگر:مركز توانبخشي سالمندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.